Wednesday, September 26, 2012

Yang temeh yang kamu pandang remeh...

Boss saya pesan...
kalau nak jadi baik... jangan pandang remeh pada perkara2 yang kelihatan kecil...
yang kecil itu besar impact nya...
nampak tahi cicak di masjid/surau... perlu bersihkan! tapi perlu ditukar kepada WAJIB...
yang perempuan... jangan pandang remeh pada aurat.
#tazkirah pendek dari boss yg mendalam...



wanita... belajar tentang aurat...
ia bukan pilihan, itu kewajipan...

menutup aurat itu tidak hanya pada sehelai tudung dan baju berlengan panjang...

pastikan tudung labuh menutup dada sepenuhnya...
tudung jangan nipis, nanti nampak leher...
pastikan tiada rambut keluar bila bertudung walau seurat dua.
pastikan kaki bertutup... itu aurat!
pastikan lengan baju tak tersenteng. kalau tak pasti, pakai stongan.

bunyi simple kan...
tapi beratnya nak buat perubahan...
tak kata kamu... aku jua melaluinya...
tapi pecahkan tembok kepayahan itu, seribu nikmat rasa menanti kamu...
aku lalu... aku rasa... dan aku juga mahu kamu rasa!
indah! sangat2!!!

kamu mampu cantik di mata manusia setanding di mata ALLAH...
sama-sama kita usaha menjadi 'CANTIK'






18 comments:

  1. yang, haitu tgk entry redang you ada gambo kaki... heheheheh

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dan terima kasih bagi peringatan ni...

    ReplyDelete
  3. teringat pada adik bongsu yg sudah berniqab selepas emak dan abah pulang dari mekah tahun lepas. sebelum tu dia memang pakai tudung tapi berbaju agak ketat.

    ReplyDelete
  4. pada pandangan saya kena cari sahabat yg ke arah itu juga. sbb dulu masa sekolah saya boleh ikut kerana semua org begitu. tapi bila masuk u kwn2 semua kearah perkara lagha. bila ikut syariat rasa terasing dikalangan kwn2. cuma skrg saya tak peduli semua itu. kalau saya suka saya akan buat walau sendirian. kena rajin hadir majlis agama supaya dapat sahabat yg seiring & sejalan dgn kita =)

    ReplyDelete
  5. Sedang berusaha sehabis baik untuk menjadi sempurna...:D

    ReplyDelete
  6. Sy suka cantik cara ini kak ina..dan encik suami juga suka sy cantik begini..Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  7. anonymous:
    sayang, tengkiu!!!
    i igt i dah revert all entry yg tak sepatutnya ke DRAFT. tapi ade jugak terlepas pandang. mekasih sgt2!!!

    ReplyDelete
  8. tq sbb ingatkan kita.misi kita skrg cari tudung melepasi dada smpai ke pusat. smlm terpakai tudung singkat asyik tarik2 kebawah. dah mula rasa x selesa pakai tudung pendek.

    eehh tudung bawal kan agak jarang. kalu pakai inner ok kan...

    ReplyDelete
  9. bila baca entry cik kaki, membuatkan Cik Lia menjadi lebih berhati2 dlm aurat. Cik kaki memang penuh ngan idea dan ilmu.

    ReplyDelete
  10. kwn2 kata: "wahh mcm ustazah laa;"
    "mcm baru balik umrah je"
    "sejuk sgt ke ekon smpai pakai stokin"

    tersentap gak laaa... huhuhu

    ReplyDelete
  11. Alhamdulllah, saya dah berjaya pakai stoking.. dulu bukan main liat lagi, masa kat asrama dulu, ada peraturan suh pakai stokeng, saya slalu memperlekehkan kwn2 sbb ape, rasa leceh sgt, pastu yg plg saya marah sbb tetap diwajibkan pakai stokeng walaupun dalam dewan makan padahal tak bercampur dengan lelakipun.. mulai saattu sy rasa mcm ajaran islamni terbeban sgt.
    lepas kawen suami ada juga tegur suruh sy pakai stokeng, tp saya ttp tak endah sebab sy rasa mcm badut n agak leceh.. tp Alhamdulillah Allah ttp syg saya, ttp bg hidayah dan skrg saya rela dan selesa berstokeng walau kemana saje.. mungkin ada hikmah juga saya ditempatkan di tempat kerja yang sgt sejuk mcm duk di peti ais. :)

    ReplyDelete
  12. terima kasih atas peringatan!!!
    love u sahabat

    ReplyDelete
  13. salam kawan kawan.

    Seronok baca blog ni dan yang paling penting banyak mngajar saya utk jd lebih baik. Saya mula2 sama mcm "Saleha" . Pandang ringan pada stokin dan bab pemakaian even bertudung.Alhamdulillah lepas ramadhan haritu lengkap sudah saya berhijab .

    ReplyDelete
  14. ina..Alhamdullilah..kite dah berjaya pki stokin..pergie mane2 dah pki stokin..event kedai depan umah pun kite pki stokin..Alhamdullilah..skrng nie kite cube nak labuh kan tudung kite..Ina..jujur kite ckp..pki tudung labuh nie xpanas kan..tudung bile kite tgk orng pki tudung labuh..sllu kite sndri pikir..xrimas ke??xpanas ke??ee..selekeh nye..Ya Allah..sebenarnye..bile kite pki tudung labuh dan menutup aurat dengan sempurna..MASYAALLAH..hanya Allah je tahu perasaan kite awak..rase damai dan terpelihara diri..Terima kasih ina..blog awak byk mengajar kite erti hak seorang muslimah..walaupun kite xkenal awak..tp saye bersyukur sngt dpt berkawan dengan awak dlm blog nie..

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete