Friday, December 27, 2013

Nakkkkkkkkkk sangat bagitahu kamu yang....


Assalamualaikum dan salam Sayyidul Ayyam buat sahabat2 yg disayangi...
Semoga Allah memberi kekuatan, taufik dan hidayahNYA kpd kita semua supaya kita dpt memperbaiki diri, tambahkan ilmu, iman dan amal kita...

saya ada impian... tinggggiiiiiiiiiiiiii sgt. 
saya naaaakkkkkkkkkk sgt sedarkan sahabat2 wanita gojes saya (kita semua gojes!), 
sebenarnya tak susahpun nk tutup aurat dgn sempurna, malahan lebih seronok. 
dan juga nakkkkkkkkk sgt sedarkan yg menutup aurat dgn sempurna itu bkn pilihan tapi suruhan
ya, Allah yg suruh!
sebagaimana kita disuruh solat dan berpuasa, begitulah kita disuruh utk menutup aurat dgn sempurna. 

ya... saya masih bertatih keluar dari daerah kejahilan. 
saya rasa apa yg kamu2 yg lain rasa... faham apa yg kamu2 tak faham...
sebab tu lah saya usaha nak ubah apa yg saya pernah rasa dan apa kamu sdg rasa. 
usaha nak fahamkan apa yg pernah saya tak faham dan yg sedang kamu tak faham.


selusuri kisah basi...
saya mula berubah bln September.2011 dan ramai yg terkejut sebab sebelum tu saya kategori sukakan fashion dan agak seksi la jugak. masa saya ambil keputusan utk berubah, mmg saya takuttttttt sgt tak mampu nk istqamah. saya sdg memomokkan diri sendiri yg pakaian menutup aurat dgn sempurna ni leceh... panas... padahal hakikatnya tak sepayah yg disangka. betul!!! tak tipu sikit pun!
malahan hidayah/kefahaman itu dtg berperingkat. dari tudung sekadar tutup dada, skrg makin tak selesa bertudung sederhana besar yg sekadar tutup dada. lagi besar, lagi selesa. tudung kalau boleh depan nak tutup smp ke bawah pusat, belakang nak tutup bumper. ;)
dan paling ketara, stokin. skrg saya sgt2 gayat bila tak berstokin. n again... stokin bkn pilihan kalau pakai sandal. tapi kalau pakai kasut tertutup atau kasut phua chu kang, stokin x wajib. :p

nanti tak cun la cik puan kaki...
alaaaaaaaa... nak cun cemana lah sgt kan. 
nak puaskan hati orang? puji time kita pakai jerla, tu pun kalau cantik. lps tu lupa...
lagipun kita tutup aurat bkn bermakna kita kena pakai slebek. masih boleh pakai skirt dgn blouse asal skirt longgar, baju longgar, tak nipis, labuh tutup punggung. kalau nak pakai seluar, pakai baju smp lutut, tutup bentuk peha. memang takde masalah lah!
kalau orang tak puji pun xper... pujian Allah lagi umph! kekal sampai habis hayat dan sampai hidup balik di Padang Mahsyar. lagi power 'pujiannya' banding pujian manusia yg bersifat sementara dan tak kira lagi pujian2 manusia yg bersifat hipokrit ni! :p

bagaimana nak mula?
jawapan stereotype dulu kini dan selamanya:
mula2, katakan tidak dgn baju T lengan sekerat + skinny jeans + tudung singkat tayang dada.
oh, jgn lupa, say BIG NO to legging or jegging. 
sendu sgt tgk fashion bertudung dgn legging o jegging ni. tak up to date pun...  
lepastu pelan2 lah longgarkan baju, labuhkan tudung, sarung stokin.

ckp pasal stokin kan... saya nak share pengalaman. saya berurut ngan my makcik then bila urut tapak kaki, makcik tanya pakai apa sebab tapak kaki lembut. spontan jawab: pakai stokin. betul! saya jenis alah losyen atau segala krim, tak selesa dan melekit! mmg stokin jer protectionnya! :)

ayuh sahabat... kita mula! pelan2 kayuh... 
tanamkan azam dalam2... usaha habis baik... insyaAllah Allah bantu.
takyah tunggu tahun baru... hari ni terus!
perkara baik jgn ditangguh! :)

dikala kamu terkesan dan mula muhasabah diri, hakikatnya Allah sedang mengetuk hatimu...


kan cantik jer ni pakai tutup aurat cenggini... :)
*googled*


Thursday, December 26, 2013

Hadiah Birthday Istimewa dari Suami... :)


24.12.1983
Alhamdulillah... syukur ya Allah pinjamkan aku ruang dan waktu utk terus bernafas di Bumi,
alam milikMU untuk 30 tahun yg terindah ini ya Allah...
Tetapkan imanku untuk teruskan kembara hayat yg tersisa ini sebelum ku pulang kepadaMU.
Tunjukkan jalan yg lurus untuk terus ku langkah...

arghhhh... tak terluah dgn kata. betapa ku mensyukuri apa yg KAU beri. 


hadiah dari suami yg teruja isteri dah masuk 3 series? 
suka ler tu org masuk 3 series sama ngan dia! :p

malam di ambang 24.dec...

suami tanya: "apa hajat isteri untuk birthday thn ni?"

isteri terpinga pinga... 

hadiah berbentuk kebendaan dah bagi 2 hari awal. lagi mahu tanya nk apa?! eh... ini sudah bagus.

isteri: "kan dah bagi hadiah... dah tak tahu nak mintak apa dah..." 
giler... tak tahu nk mintak apa?! padahal dlm otak mcm2 aku nak! hahahhaaaa...

suami: "yerla... apa hajat isteri. suami nak hadiahkan isteri solat hajat khas utk isteri dan doakan apa yg isteri nak."

isteri tetiba terkedu dan telan air liur cam telan pasir. rasa dahaga mcm kat padang pasir. gulp~ dialog ringkas buat jantung ke berdebar-debar dan jatuh cinta entah ke berapa juta kali. ah suami, kammo memang bijak dlm mengusik emosi! terus laju2 lap air mata.

isteri: "isteri dah tak tahu nak minta apa. doakan isteri jadi isteri solehah buat suami... doa isteri diberi kekuatan utk solat on time. azan jer terus berlari gi solat. doakan isteri diberi kemanisan dalam beribadat. bla... bla.... bla... blaaaaaa.." dalam kata tak tahu nak minta apa kan... entah sempat dia hafal ker tak ntah permintaan2 isteri neh! hehehee...

esoknya, bangun pagi2...
isteri: "suami! dah solat utk isteri?" baguskan... mintak org solatkan utk kite. kite?! kite cuti2 malaysia! :p

suami: "yerrrrrrrrrrrrrr..." suara malasy nak layan. muahahhaaaa... takut ah tu org surah ulang suara permintaan2 kite! hahahhaa...

tp sumpah ni hadiah paling istimewa n super duper romantic! lepas ni, ni hadiah wajib setiap tahun!

rasa nk mintak suami2 perkasa juga isteri2 gojes jadikan ini sbg hadiah wajib di setiap hari istimewa seperti hari lahir pasangan dan ulang tahun perkahwinan. eh, bkn solat utk pasangan jer... utk diri sendiri sudah tentu perlu! utk mak ayah... utk kaum kerabat... utk sahabat. oh, hadiah ni super duper romantic! tak perlukan kertas bunga utk balut hadiah ni! jimat singgit! :p


oh terima kasih juga atas makan malam istimewa ini.

**nanti kite review yer sebab tempat ni super osem! ;) 
lagipon dah lama x review restoran best2 ni kan...




Monday, December 23, 2013

Kesinambungan. Berbahagialah!

Assalamualaikum kesayangan hati hamba...

kesinambungan dari entry Rezeki anak yg tertangguh
banyaknya komen, email dan private massage yg masuk. 
ada yg sempat saya balas... ada yang tak. 
maaf, terkadang saya punya kekangan masa. 
walaupun takde anak, saya ada suami yg comel dan manja yg perlu dilayan lepas waktu kerja. muahahhaaaa~~~ gedix giler statement! hahahhahaaa...

Alhamdulillah jika ada entry atau tulisan2 tidak seberapa tarian jari montok saya yg Ilhamnya dari Allah itu menyenangi hati2 yg teruji... menyantuni jiwa2 yg terduga.
sesungguhnya tulisan itu mati sehingga Allah yg menggerakkan hati2 yg hidup utk menghidupkan kata2 mati itu...

cuma satu pesan saya...
berbahagialah apa cara kita mampu sebab semua org berhak berbahagia.
jgn pandang kekurangan yg kita ada sedang kita punya byk sebab utk tersenyum berbahagia.
kita akan jadi apa yg kita nak.
kalau bahagia pilihan kita... bahagialah milik kita.

tarik nafas dlm2... lepas pergi segala resah dan duka.
tersenyumlah... kerna terlalu byk nikmat yg Allah beri utk kita dustai.
cinta dan kasih sayang itu sifatnya untuk dikongsi.
terus memberi untuk dapat lebih banyak lagi!


senyumlah... ketawalah... berbahagialah...
hargai apa yg kita ada.






Friday, December 20, 2013

Rezeki anak yg tertangguh... :)

Assalamualaikum w.b.t.
terpanggil utk mencoret tentang isu sensitif sikit hari ni. maaf andai ada yg terasa... bicara ini utk membuka mata... sebab dah penat nak menjawab dan memberi kata semangat.

bagi aku (tegas sikit penggunaan ganti nama hari ni)... yer bagi aku. ulang suara lagi... bagi aku, ANAK bkn matlamat / kemestian dlm sebuah perkahwinan. mati aku kena tuduh kata taknak anak pulak kan lps ni. bukan gitu maksudnya ya... baca sampai habis dan baru buat konklusi. ;)

aku  letih nak ubah persepsi: kalau kawen takde anak tu macam kesian giler. mcm kamulah perempuan paling malang... hei hey heyyyy walewaleheyyyy, kalau gini cara berfikir, sampai tua hidup kamu tak tenang.

anak itu rezeki dari Allah. dan rezeki Allah tu luassssssssssssssssssssss sgt! kewangan, anak, kesihatan, suami yg baik, ketenangan hidup, bla3... semua tu rezeki.

menyusuri kisah perkahwinanku yg lagi 5 bln baru masuk 7 thn, aku, eh tak... kami. yer kami laki bini kini lebih berlapang dada. sumpah, kini tiada sekelumit kesal atau kecewa bila Allah lambatkan rezeki anak dlm perkahwinan kami. sebab kami temui rezeki yg jauh bererti dari rezeki anak itu sendiri iaitu: rezeki nikmat hidup dlm nur Islam adalah rezeki terbesar dari Allah buat kami. sumpah demi Allah, rezeki ini buat aku rasa ketenangan dan kegembiraan lebih dari apa yg aku jangka. kalau ini bayaran yg aku kena bayar utk rezeki anak yg tertangguh, sumpah aku rela... sumpah aku redha yg sebenar benar redha.


buat sahabat TTC,
sudah2 lah menangisi kekurangan yg satu ini... bukak mata dan lihat sekeliling, lihat sahabat2mu yg belum punya pasangan dan kamu akan sedar, betapa kamu masih beruntung dari mereka. sekurang-kurangnya kamu punya suami yg memelukmu dgn penuh kasih sayang di kala hari mu dirundung rasa sedih dan kecewa. kamu masih punya pasangan yg membelai dan mengusap manja rambutmu di kala menonton TV. masih punya suami yg sudi menaja brg shoppingmu. :)
senyumlah... perkahwinan bukan sekadar misi membuat anak smp berjaya... (eh mcm lucah pulak) tapi lebih dari itu. carilah keberkatan dlm berumah tangga. terus saling mencintai dlm mencari cinta Yang Maha Memberi Cinta. janganlah bersedih dan berdurja bila dgr berita kehamilan sahabat2 yg lain. buang jauh2 rasa cemburu. jadilah org2 yg bahagia melihat kebahagiaan org lain.

Allah tangguhkan rezeki anak bersebab...
Allah nak kita audit diri dan berusaha jadi isteri yg solehah... menyenangkan hati suami.
mendalami ilmu akhirat...
pergi kuliah, pergi kelas mengaji, pergi seminar, eh... byk sgt kalau nak senarai.
perbetulkan byk yang kurang sebelum kita membimbing amanah Allah.







Wednesday, December 18, 2013

WordlessWednesday ~ Satu kemestian!



MESTI! WAJIB!
setiap hari walau di mana berada...
kecuali wanita terkena penyakit panggilan bulan ;)
yang lain... tiada alasan!


Tuesday, December 10, 2013

Sebarkan Cintamu #edisi 2 ~ Tangisan di Bumi Kemaman T_T


Assalamualaikum sahabat2 dan kesayangan2 semua... buat sahabat2/saudara2 yg diuji dgn banjir, bersabarlah... Allah uji tanda kecintaaNYA. "Hasbunallah wa ni'mal wakil" (cukuplah bagi kami Allah, sebaik-baik penolong). 

Di sini ingin saya panjangkan hajat sahabat saya yg memohon sumbangan utk kerja2 amal mereka membantu mangsa banjir di Kemaman yg mana ada beberapa tempat yg bantuannya terbatas.

__________________________________________________

Salam Ina.. saya memanjangkan hajat kwn2 di Kemaman, Terengganu. Kami sdg jln bantuan utk mangsa2 banjir sebab ada mangsa yg 2-3 tempat tak dapat bekalan makanan. Setakat ini bantuan agak terbatas. Jika ada yg sudi membantu, kami hargai sangat2. kami membantu setakat yg termampu... mengharapkan bantuan lain agak lmbt sampai. yg menjadi mangsa skrg anak2 kecil dan warga tua yg uzur. bagi yg sudi membantu, kami dahulukan dgn ucapan terima kasih yg tak terhingga.

ni no account EN. RAZALI ABU BAKAR (yg mjlnkan kerja sukarelawan di Kemaman):

CIMB: 13050001830206 
(RAZALI ABU BAKAR)
TEL: 0139135321


____________________________________________________

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat.

#sebarkanCINTAMU


Monday, December 9, 2013

Kau suka keju... aku suka budu.


Aku punya teman. rapat. tidur sebantal mkn ramai2.
bkn setakat say hai bai2 di muka buku.
tapi lebih dari itu.

tapi ada fahaman yg aku setuju, mereka tak setuju.
aku lantang bicara ini, mereka lantang bicara itu.
tapi aku tak buat serangan peribadi kacau pendapat yg mereka setuju.
mereka juga begitu.

bila bertemu, kami tetap rapat mcm selalu.
pelok ketat2 dan tetap berkongsi cawan berkongsi pinggan.
kami pilih tidak bicara yg kami saling tak bersetuju.
kau hormat pendirian aku...
aku hormat fahaman kau.
selesai masalah.

tak salah berbeza pendapat dan fahaman.
tapi belajar menghormati ketidaksamaan.
kalau aku hidup nak cari redha Tuhan...
aku rasa kau pun begitu bukan?!


kita berjalan berbeza fahaman...
Moga Allah tunjuk jalan kebenaran.




Friday, December 6, 2013

Kalau nak cop saya sebagai 'keyboard warrior'... silakan!


Saya cuba utk tak meluah ketakpuasan hati saya di sini... yer, takut nanti mencalar imej muslimah sopan yg lain hanya krn ketidaksusilaan mulut saya. puas ku didik jari tak menaip ikut emosi. taknaklah kelantangan saya jadi kudis pada yg lain. tapi memang tak puas hati! tetap nak jugak tulis di sini. ttp nk meluahkan ketakpuasan hati saya walaupun saya tahu suara rakyat marhaen seperti saya hanya terhenti di sini. pak2 menteri tetap bersidang bersorak di dewan berhawa dingin dgn pelbagai juadah sedap jugak (bkn ckp kosong yer... sape tgk buletin tv3 mlm tadi tahulah kebenarannya). 





**Google**

bila upload gambar perbandingan penempatan mangsa banjir negara kita dgn negara luar, kita dikata mempolitikkan situasi yg berlaku. tak membantu apa pun. wallahi... bukan niat nak menangguk di air keruh. at least harap ada mata/minda/hati yg terbukak lihat situasi yg sebenar di Malaysia ini. 

yer, aurat semua tu fardhu ain dan tanggungjawab diri sendiri. bkn tanggungjawab kerajaan (erk?!). tapi cuba bayangkan erk... banjir ni adalah bencana alam dan benda ni berlaku di luar kawal. air naik dgn cepat. dan yg dipindahkan ke pusat tahanan banjir tu mostly selai sepinggang. ditempatkan di bilik2 darjah di sekolah juga di dewan atau balai raya dlm keadaan ramai2. bukan satu keluarga, satu bilik darjah pun. dan ditempatkan bukan sehari, tapi berhari-hari. fikir tak mcm mana muslimah/ibu2 nak baring dan menyusu baby (bagi yg breastfeed)? mungkin anda rasa, baring jerlah... tapi believe me, org yg cakna dgn aurat dan menjaga adab, baring di tempat yg ramai2 itu sebenarnya agak segan. 
dan banjir di Malaysia ni bkn fenemona luar biasa... hampir setiap thn kot berlaku. patutnya pihak bertanggungjawab dah standby dgn segala kemungkinan ni. kalau negara luar boleh sediakan kemudahan tertentu utk penempatan bencana alam, kenapa tidak negara kita Malaysia serba boleh dan maju ni? 

kalau ckp jln terputus, mana pergi helikopter2 milik polis/tentera? oh mungkin hanya utk buat aksi di hari merdeka jer kot. kalau surau2 persendirian boleh ambil inisiatif beli bot pelampung utk bantu mangsa, takkan kerajaan tak mampu nak buat apa? tak cukup kakitangan? kalau tentera polis boleh dikerah turun padang utk himpunan haram, kenapa tidak ketika bencana alam?

saya bkn nak jadi keyboard warrior di bilik berhawa dingin semata... insyaAllah saya membantu apa yg termampu.

saya terima/redha kalau duit income tax, gst, dipotong subsudi minyak, gula, tarif elektrik dinaikkan jika duit kami disalurkan kpd rakyat yg memerlukan. bkn membazir pada benda tah hape2...

sahabat... teruskan menyumbang dan membantu apa mampu.


simpati dan empati itu bkn sekadar tulisan di muka buku...
simpati dan empati itu bkn bermakna kena menangis meratap hiba sepanjang masa.
simpati dan empati itu bkn bermakna kita tak boleh mkn, minum dan bergelak ketawa.
simpati dan empati itu kita mengambil inisiatif utk membantu mereka.
jika tak mampu dgn wang, kita bagi tenaga. 
doa jgn lupa, itu senjata besar kita sbg muslim yg yakin dgn yg Maha Esa.
 |Azlina Hasan, 6.Dis.2013|


.

Thursday, December 5, 2013

Air mata di bumi Kuantan... #SebarkanCintamu





Gambar adalah rumah sahabat saya, saudara Rosmaini Abdul Aziz (bapa anak 2 - darjah 2 & 3) yg merupakan salah seorang mangsa banjir di Kuantan. 03.12.20113, rumah beliau tenggelam habis... tak sempat selamatkan apa... 

beliau: saya dah jadi tak keruan... sedih... 

sabarlah sahabat... bertabahlah. Allah uji sebab Allah rindu nak lihat hambaNYA merintih dan memohon padaNYA. insyaAllah... saya dan kawan2 yg lain akan bantu apa yg kami mampu.

sahabat2ku... saya mohon/mengharap kalian sudi bantu sahabat kita ini. kita korbankan makan sedap kita bulan ini untuk bantu mangsa2 banjir. mungkin sumbangan kecil kita hari ini besar maknanya untuk saudara ROSMAINI ABDUL AZIZ dan keluarga.

Maybank: 156012126246
CIMB: 06120095566529
(Rosmaini Abdul Aziz)

**bayangkan setiap dari kita menyumbang RM10 seorang. sikit-sikit, ramai-ramai jadi bukit.





Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke’aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke’aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya. Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga. Sesuatu kaum tidak berkumpul di salah sebuah rumah-rumah Allah (iaitu masjid) sambil mereka membaca Kitab Allah dan mengkajinya sesama mereka melainkan suasana ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan melitupi mereka dan mereka akan di kelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut (perihal) mereka kepada orang-orang yang berada di sisiNya. Barangsiapa yang terlambat amalannya, nescaya nasab keturunannya tidak mampu mempercepatkannya.


Wednesday, November 27, 2013

WordlessWednesday - Please... saya bukan EBM mommy!


habis... apa ade dgn beg ala2 ibu2 menyusu yg dijinjit ayu setiap kali ke kantor ni?

kita terjah dan selongkar untuk cari sebuah kepastian!



V



V





V













YEYAAAHHHHHHH... ini rahsia nya!

sekarang dah upgrade bento dari bekalan breakfast kpd breakfast+lunch.
takdelah asyik meroyan dgn harga food kat maple kat office yg melampau mencekiknya tu!
dan boleh kekalkan my clean diet. clean?! sendiri mau ingat la azlina... :p


klik SINI untuk menu dan resipi DIET ATKINS versi malas, pantas dan tuntas! :)



*** eh... entry bukan lagi wordless! belasah... ***




Friday, November 22, 2013

Tak semudah bicara


IMAN... ada pasang surut.
tak kata orang, aku berbicara tentang diri sendiri.
tapi aku perasan satu... bila banyak bergembira, datanglah LEKA.
bila LEKA, kita 'menghalalkan'kan beberapa perkara dan meringankan cara.
eh, tak apa lewatkan solat, bukan aku langsung tak solat.
ah, mata ngantuk... tak mengaji pon tak apelah hari ni.
eh, raya... tak ape, aku singkatkan tudung sikit tapi still tutup dada apa (nak cantik punya pasal).

kekadang aku rasa...
bagus juga Allah rentap rasa gembira dan datang rasa sentap dan sedih dgn ujian2 dariNYA.
biasalah manusia, bila teruji baru ingat Allah.

hijrah tak semudah bicara.
istiqamah lagi besar cabarannya.
hati perlu sentiasa dididik...
jiwa sentiasa perlu diberi sentuhan.
jangan sampai hati mati.
jangan sampai jiwa kontang.

kekadang menulis dan berpesan juga motivasi terbaik.
bila berkongsi, takkan kau taknak buat apa yg kau kongsi.
itu nama cakap tak serupa bikin.
pedulik org kata "ah kau nak tunjuk baik".
katakan: "yer, aku tunjuk baik sebab aku nak jadi baik!"

TITIK






Thursday, November 14, 2013

Fesyen tudung kecintaan saya buat masa sekarang; Tudung Koshibo Paridah. :)


Biasalah... pesen tudung ni kan bermusim. 
biasa saya suka ber-shawl.
sekarang dan bosan pakai shawl sebab malas nak pakai inner neck. 
balik kampung hari tu,
wak muka menggoda mintak birasberas kesayangan tlg jahitkan tudung labuh koshibo.
tapi biras beras kita cadangkan jahit separuh. 
katanya nanti boleh pesen2 kan. 
biar lepas keronsangkan kat bawah, jadi tudung labuh. 
boleh letak cincin jadikan pesen Dr Wan Azizah.
boleh selempang kiri kanan jugak.
3 in 1 macam nescafe!
ohhhhhh~~~ suka sangat! 
love u muahmuah birasberas!

sebab suka, terus jahit 10 helai!
orang tamak selalu untung! :)



pin sekuntum bunga dan saya namakan ni pesen tudung koshibo paridah! hehehee...
suka sangat pakai cenggini skrg. sebab? suami suka! ;)
bila suami suka, haruslah feeling cantik walopon mcm cikgu tadika katanya.


ni tudung 4 segi tak berjahit. bidang 60.


yang masukkan cincin macam Dr Wan Azizah tu tak cuba lagi. hehehee...


ada sesiapa berminat tak sebab sekarang dalam perbincangan dgn birasberas nak pasarkan tudung koshibo paridah ni. tapi sorang di Teganu... sorang di KL. jadiiiiiiiiiiiiii ker idok?! huhuhuuuuuu...
kalau jadi saya update sini k.
mungkin kami akan buka tempahan yg membolehkan gojes2 yg lain pilih nak tudung kochibo paridah ker... nak 4 segi gitu jer ker... amacam? ;)


lastly...

walau apa jenis tudung anda pakai, selagi patuh syariah... wear it proudly! :)




Wednesday, November 13, 2013

Di Lema Wanita: Nak PUASA SUNAT tapi tak habis lagi PUASA GANTI. So, nak NIAT puasa ganti atau puasa sunat?


Ramai inbox tanya soalan sama (macam tajuk di atas) kat AKU BUKAN USTAJAH ni sampai diri sendiri pon naik kompius (sebab tuan punya badan pun punya kes yg sama. huhuuuu). 
ok, sebenarnya banyak pendapat:


  1. NIAT PUASA GANTI (Qadha) dan insyaAllah dapat pahala puasa sunatnya.
  2. NIAT PUASA SUNAT KHUSUS (yg mana ada masa tertentu) sebab tempoh untuk ganti tu panjang lagi. - maksudnya kita buat puasa sunat dulu, then baru puasa ganti pada hari yg lain.



kalau nak GABUNG NIAT boleh ker? maksudnya sekalikan niat puasa ganti dan puasa sunat.
ni soalan complicated utk AKU BUKAN USTAJAH ni. S.O.S sifu (ustazah usrah saya) dulu sebab takut terbagi ajaran sesat. kang tak pepasal terpampang muka CikPuanKaki dgn caption 'Most Wanted!'. naya! :p 

ni jawapan dari murobbiah kesayangan:
"Niat satu saja. kalau nak puasa wajib, niat puasa wajib sahaja. Kalau niat sunat tak dapat yang wajib. tapi tak boleh niat dua2.


kalau CikPuanKaki pilih yang mana?
saya?! hmmmmm... ni saya lah yer... 
sebab bila baca fadhilat puasa sunat 10 Muharram (Asyura) tu mendapat keampunan setahun lalu, mcm besar dan syg kalau saya tak grab peluang besar tu. apa lebih bermakna melainkan dosa2 diampunkan kan... jadi saya ambil yang berat iaitu niat khusus utk puasa sunat 10 Muharram (puasa sunat Asyura) jer, then ganti pada hari lain.

tapi kalau dah niat puasa ganti hari ni, then niat puasa sunat 10 Muharram esok, tak ape ker? tak ape... takde masalah. :)


so clear kan? takde yang kompius dah kan? jangan sampai duk kompius tak sesudah sampai langsung tak puasa. hehehe...

hal ni ada banyak pendapat yer... jika anda ada pendapat lain, silakan... pilih yang mana anda yakini. jangan berbalah atas hal2 ada khilaf nya ni. 



fuhhhhh~~~ lega lepas taip entry ni. terima kasihlah kepada yg inbox tu... 
at least pertanyaan korang buat saya ambil inisiatif utk tambah fahaman yg cetek ni. 

Yang mencari jalan lurus,
CikPuan Kaki a.k.a Aku Bukan Ustajah






Berpuasa dengan Diet Atkins. Boleh ker?

Ada yang inbox tanya; kalau diet Atkins ni boleh puasa tak kak?
korang ni kan... buat ahkak ni macam pro sangat jer... saya pun masih hegeh2 macam penagih lagi ni. nak jawab or bagi info banyak2 kang takut terbagi ajaran sesat pulak. tapi ramai jer kawan2 dan kenalan saya yang berdiet Atkins ni puasa. rasanya lagi bagus kot. KOT! takde fakta atau kajian yg sahih dari pihak saya. :p


Dan hari ni 1st time saya berpuasa dgn ATKINS.
sahur tadi makan ayam percik 3 ketul + salad dgn mayonis kewpie. air masak 1.3 L + 2 cawan green tea. 

lalu pulak tu ngap ayam smp 3 ketul pagi2 buta. tapi air masak tu kena minum berperingkat sebab kalau tonggang air masak 1.3L sekali harung confirm muntah keluar air balik. so, bgn tido... tonggang dulu 0.6L. masa main msk2 tu, tonggang lagi. sebelum mkn, tonggang secawan green tea. lps mkn, secawan green tea lagi. lps tu tonggang air masak lagi. 


lepas subuh takyah berangan nak sambung tidur sebab ulang alik gi toilet jer. hahahaa... ada bagus jugak kan. ;)



 santapan sahur. rasanya inilah juga hidangan berbuka nanti.


tapi saya idoklah terlebih rajin bangun subuh2 hari nak masak ayam percik kan... masak semua ni malam, masuk dalam bekas dan kasik peram dalam esbok. bangun sahur just ambik ayam dan kuah percik, kasik grill dalam magic pan. oh, i love my magic pan! walaupon nama IKAN, tapi boleh masak macam2. tak perlukan oven lagi! oven kuat makan letrik dan ambik masa lama! rasa macam nak laungkan slogan "satu rumah, satu magic pan" jer! heheee... over kan?! :p


siap sedia untuk lepak dalam esbok barang sehari dua. ;)



so ape2... kita tunggu lah sampai berbuka karang. saya rasa takde ape kot. semuanya bergantung pada mind set kita. kalau kata boleh, boleh lah! kalau kata tak boleh, tgh hari jawabnya gi lunch lah. kita adalah apa yg kita fikirkan. tapi kalau dah sakit perut/gastrik tahap nk putus nyawa atau gigil pale lutut sampai takleh jalan, berbuka jerla. esok sahur makan nasik. saya sanggup lagi cheat diet kalau puasa sbg taruhannya. ;)



nway, SELAMAT BERPUASA SUNAT 9 MUHARRAM buat sahabat yg berpuasa. semoga Allah permudahkan.




Tuesday, November 12, 2013

Ada apa dengan Puasa Sunat 9 & 10 Muharram?




 Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: 
"Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)



Org yg sihat akal dan jiwa tak akan persiakan peluang puasa sunat hari Asyura 
(9 & 10 Muharam)…

bonus keampunan dan rahmat Allah itu tak terhitung.
adakah kita pernah terpilih?
adakah kita akan terpilih?
bersyukurlah jika kita terpilih…
dan berusahalah utk jadi yg terpilih.
peluang masih terbuka luas.
esok dan lusa...
atau lusa dan tulat…
atau esok, lusa dan tulat!
org tamak selalu untung!

jom... kita puasa bagi yg sihat.
malam ni kejut seisi keluarga, kita sahur berjemaah!
esok boleh berbuka berjemaah lagi...
lusa pun sama.
pahala dapat, dosa diampunkan (insyaAllah), silaturrahim dieratkan.
Islam super osem! :)



chop! niat cemana?
selagi terniat di hati kata: "esok aku nak puasa sunat 9 Muharram" ni pon dah kira niat. 
walaupun hati sedang berbisik ketika sdg gosok gigi. ;)



Macam murahhhhhhhhhh jer! ;)

Assalamualaikum kesayangan hati hamba...
lamanya jari montok tak menari nari di papan kekunci merapu meraban di sini. heheee...

2 3 minggu ni busy dengan kerja. orang boss takde suka hati... saya manyak susah hati ooooo. dekat 3 minggu boss outstation ke oversea, 3 minggu tu lah rasa nak hantuk kepala kat dinding! (over tak cerita i?!).
paling mencabar bila terpaksa ganti boss meeting ke Jabatan Pengairan dan Saliran Sabah. meeting ke ape ntah nak panggil sebab 3 hari dari pagi sampai senja. gila! hahahaaa...
pasal kerja takleh cerita ceriti banyak-banyak kat public, banyak private & confidential nak kena jaga. ;)

masa nak pergi ke Sabah tu... tetiba rasa mencabar betul la! pergi sengsorang kekdahnya. dgn handbagnya... dgn bag laptop yang jenis sandang tepinya... dgn hand luggage nya... adoyai, nak patah bahu mak yer anak2! dasar puan engineer gedix masih nak ladies look dengan handbag bagai kan... padan muka diri sendiri! dah gaya ugly betty dah saya hari tu. oh lupa nak cerita, hand luggage pulak bising nak mam! sekali tarik, semua orang pandang. ah, lantak ah! tapi jujur... sangat selekeh! :p

balik dari sabah, nekad nak cari laptop backpack. kalau site visit pun senang... tak yah dah nak ber-ladies look bawak beg sandang bagai. pikul jer beg macam budak sekolah. then saya ajaklah mr. rumet tinjau2 kat Jusco... sekali: macam mahalllllll jer... macam mahallllll jer! 

lepas tu saje la gedik gedik survey online shop. ntah cemana boleh terjebak pulak dgn ZALORA Malaysia. jumpa la yang berkenan di hati dengan harga yang affordable sangat. selama ni ingatkan ZALORA tu jual kain baju jer... yer2, saya akui saya jakun dengan online shop ni. :p

RM 68.
macam murahhhhhh jer... macam murahhhhhhhhhhh jer! ;)


sekarang tunggu cukup bulan nak sambar sebijik! kalau 2 bijik tu macam over la pulak kannnnnnn... :p


Thursday, October 31, 2013

Ralat!


Sayangnya bila HIDAYAH yg Allah beri dipersiakan...
berubah utk seketika cuma.
kenapa?!
sebab hidayah tu Allah beri... istiqamah tu usahakan sendiri.
istiqamah bkn setakat tulis status penyesalan di mukabuku... tapi di ketika sujud.
hadiri majlis ilmu, bukan sekadar tgk you tube.
jgn terlalu taksub dgn fesyen hingga tudung sedia labuh kembali disingkatkan.
stokin sedia tersarung dikata hilang tak tahu letak mana...


Ralat bila tak mampu nak bantu.
apa ada dgn kata semangat kalau empunya diri tak bersemangat.


Ya Allah... tetapkan hati-hati kami di jalan MU.
perelokkan pakaian kami serta bersihkan hati kami.
sedarkan kami yg kami akan mati...
ada balasan syurga neraka di sana nanti...


Ameen...








Wednesday, October 30, 2013

InaAchik selepas 30 hari Atkins Diet


 permulaan diet


 hari ke-15, lost 3.5kg
masa ni raya haji... makcik sepupu semua tegur knape dah 'kecil'


 hari ke-21, berjaya singkirkan sekampit beras 5 kg lemak. :)


terkini, hari 28. 
berat statik selepas mengalami tekanan dan cabaran beratkins ketika outstation selama 4 hari di Sabah bah... tapi saya perasan, ia lebih kpd inch lost. ;)


ok, sekian laporan di hari ke 30 beratkins. 
target nak lost 5 kilo jer lagi. tak nak kurus sgt, nanti tak huggable. kohkohkohhh~ :p





Tuesday, October 29, 2013

Perkahwinan pada aku...


Dalam berumah tangga... mesti ada tolak ansur.
kita sama pagi pergi kerja pulang senja.
bini masak kecah dapur, suami kemas kilatkan dapur.
isteri hidang santapan, suami mkn dan basuh pinggan. ;)
isteri basuh baju, suami sidai dan angkat baju.
isteri masak lagi... suami kemas dan vakum rumah. 
(typical melayu msk 2 -3 kali sehari bila cuti kekdahnya).
bukan bila isteri kelam kelibut memasak dan juga mandikan anak,
kau suami goyang kaki menonton TV.
itu pentingkan diri! :p

ini namanya kerjasama dalam rumah tangga...
bila kerjasama, kerja jadi mudah (wonderpets kata).
suami ringan tulang itu suami paling macho dan bergaya! :)

perkahwinan itu satu perkongsian.
kongsi suka duka dan juga wang! hehehe...
tiada istilah tu duit aku, itu duit kau... (bagi aku)
kalau boleh berkongsi bantal dan selimut, kenapa tidak dompetnya sekali?! ;)

cerita cemburu dalam perkahwinan.
cemburu kecil tanda sayang.
cemburu jangan sampai buta,
kelak bawa kpd kemusnahan.

jangan harap difahami kalau tidak belajar utk memahami.
jangan harap dilayan romantik kalau tidak pandai create suasana romantik.
perkahwinan adalah tentang saling memahami... saling memberi.

buat si isteri, 
jaga aurat, jaga maruah suami... 
pada dia terletak syurgamu wahai kaum isteri...

buat suami,
jalankan tanggungjawabmu kerna isteri amanat terbesar dari Ilahi.
bagaimana isteri, itu cerminan diri seorang suami.
nafkah mu bkn sekadar duniawi... tapi juga ilmu ukhrawi.

isteri... jadi solehah untuk dapat soleh nya si suami...
suami... jadi soleh untuk dapat solehah nya si isteri.

akhir kata...
perkahwinan itu bukan satu beban...
ia nikmat dunia kurniaan Tuhan.




 saling memerlukan...
dan sama2 kita usaha menjadi pasangan suami isteri yg saling melengkapi.



Friday, October 18, 2013

Menu Diet Atkins: Variasikan telur untuk sarapan pagi


Saya sebenarnya tak suka sgt makan telur. specially telur rebus. mmg cannot go. kalau telur mata, boleh la telan... tapi kena cicah cili sos. bila dah terjebak dgn ATKINS diet, telur tu dah macam makanan asasi kot.

tak pernah lg dlm umur hidup beli telur sepapan. kali ni barulah pecah rekod kehidupan 30 thn. 
lps tu ada tanya, tak bahaya ker mkn telur hari2? saya engineer... bukan doktor. so, bg doktor punya jawapan la yer...

Dr fb DR HAMID ARHSAT: 
Ada orang yang takut makan telor , kononya ia meningkatkan cholesterol dan menambah risiko sakit jantong. Ada pula pantang makan telor lepas pembedahan dan lepas bersalin kerana ditakuti luka bernanah. Kesemua itu tidak betul kerana banyak kajian yang menunjukkan tiada kaitan makan telor dengan cholesterol malah ada kajian yang 1-2 biji setiap hari melindungi kesihatan mata,jantung dan otak sebab kandungan amino acid - choline. Kandungan nitrogen dalam telor membantu pemulihan/healing lepas bedah dan trauma. Kandungan vitamin D3 dan sulphur juga jadi pelindung penyakit kanser. Satu kajian keatas wanita2 yang makan 1-2 biji telor setiap hari bolih menurunkan risiko kanser payudara dengan kadar 44%.

lepas tu ramai atkiners merungut bosan makan telur rebus dan telur mata hari2... yg pergi rebus hari2 tu knape? ;) variasikanlah telur tu. jadikan spinach omelette ker... egg-chicken foldover ker... egg-sardine roll ker... egg bla2 ker... egg bla3 ker... :p

ok, sini saya share pelbagai telur yg telah divariasikan utk breakfast dan kadang2 kalo malas nak masak beria utk dinner, boleh jugak ngap telur lagi. tapi setakat ni, paling banyak saya mkn telur dalam sehari adalah 4 biji. tu sekali sekala sgt la... biasa 2-3 biji. bukan hari2... bak kata, takut muntah telur. hazab lagi, kentut bau telur. hazab ooooo... sekampung bau! hahahaaa...

 telur mata dgn oregano + black pepper crush dan seasoning.
masa ni tak tahu cili sos takleh makan masa induction.
dingap bersama fresh salad with olive oil + oregano + black pepper


egg-sardine roll. ni sedap!
masak sardin > dadarkan telur, letak moyanis dan sardin + salad + zucchini + tomato + cili merah dan roll kan. 

 ulang tayang menu sama utk 2 -3 kali sebab sedap. time ni sayuran habis stock.


yang ni pagi tadi punya sarapan. istimewa sikit,
biasa 2 bijik telur... ni 3 biji telur, ada cheese dan extra mayonis. 
well, dah habis induction bleh mkn mayonis lebih sikit. :p


egg chicken foldover. 
lebih kurang egg-sardine roll tu jugak, cuma ganti dgn grill chicken. yang ni letak mayonis + nandos sos.


spinach + broccoli omelette.
saya suka letak cili kasik pedas2 sikit.


 egg-pizza.
dadarkan telur, letak spaghetti sos, dan utk topping letakla sausage + capsicum + tomato + bla3 (suka2 hati, masak dari iman), kemudian letak mayonis n mozzarella cheese. lepas tu kasik lepak dlm oven kejap. siap! ni hidangan breakfast di hujung minggu. dgn laki cekeding gua sekali gua jamu atkins menu.


 cheesy sausage omelette.


spinach ommelette lagi. duet dgn cheesy broccoli. yummmehhh...


telur lagi...
dah tak tahu nak letak nama ape dah. :p


yo yo o jerkan... nama menu berbagai... bagi nama tak bleh blah...
padahal... tetaplah telur! 
takper... nama kasik up! presentation kasik umph!
biar selera sikit walopon hari2 hadap telur. :p


sekarang, i am enjoying my diet journey.
lebih semangat utk berketung ketang di dapur.
excited mencuba menu2 baru... dan perah otak bagi nama kat masakan sendiri. :p
sampai laki cakap: abang makin tak reti nak sebut menu2 makanan isteri skrg ni. 
hahahahahaa...


EH CHOP!!!
perasan tak, ada tab baru di bahagian atas sinun: ATKINS DIET MENU/RECIPE
klik situ untuk resipi pantas, tuntas dan malas versi AKU BUKAN CHEF.





Thursday, October 17, 2013

Maaf... bicara sinis ini bukan menghukum.


Berebut manusia melatar betapa diri berperikemanusiaan…
berhujah berhadis ibarat diri hebat dan tahu semua ilmu duniawi juga ukhrawi…
tapi perintah Tuhan yg jelas dan nyata tak pula diendahkan.

salah orang hebat kau karang…

sedikit org tegur kekurangan bermacam hujah kau pertahankan…
dan berderu ahli kipas tak mati berhujah bagi sokongan…

resam dunia akhir zaman, biar tak beriman asal tinggi moral.

ya aku sinis sebab aku muak.
cukuplah sebarkan pemahaman moral tanpa seiringkan dgn tuntutan agama.

bila mendidik, bersedia utk dididik…
bila menegur, bersedia utk ditegur…






Islam bukan ikut akal logik semata...
Islam ada landasan yang telah digariskan.
Jangan merasa diri baik sedangkan kita masih terlalu jauh dgn Syurga.



Friday, October 11, 2013

Boleh ker bagi non-muslim daging Qurban?


Last week Syeikh Nuruddin datang ke Masjid saya (wahhhh ada masjid sendiri katanya kan... cam Tokti ngan Tok K plak kan ada masjid sendiri bagai... takder, masjid saya tu merujuk masjid kesayangan dekat rumah ni ha... Masjid Al Khairiyah Tmn Sri Gombak)

Alhamdulillah… banyaknya persoalan bermain di minda terjawab. Tentang Qurban, tentang perbezaan mazhab... ah, macam2! tapi tiap kali beliau berbicara, tak sempat nak menyalin sebab penyampaian beliau dalam lebih kpd bentuk cerita. tu susah untuk dicatat ke dalam nota. lebih seronok mendengar dan terus benam dalam otak.

Ada ilmu saya boleh share tapi ada ilmu tak boleh share sebab atas kejahilan saya dlm menyampaikan. Kita fhm tapi nak sampaikan tu yg masalah. Sebab? akan ada soalan susulan yg sukar bagi kita yg jahil ni nak jawab balik.

Tapi saya perasan satu la, tiap kali ceramahnya, beliau sentiasa tekankan pasal solat di awal waktu. Katanya: peraturan manusia like waktu masuk office kita boleh ikut, tapi panggilan Ilahi yg 5 waktu kita lengahkan. Lagi satu kepantangan beliau adalah main handphone dlm masjid. Dalam majlis ilmu tak bolehkah biarkan seketika sms tak terjawab… check facebook. eh, skrg org tulis nota di hp... ;)


sebab next week dah nak raya Qurban, saya nak share satu ilmu daripada ceramah beliau;

BOLEH KAH BAGI DAGING QURBAN KEPADA NON-MUSLIM?

ok, let say kita qurban 1 bahagian. dlm 1 bahagian tu ada 3 bahagian lagi.


  • 1/3 dari bahagian qurban  kita adalah untuk sedekah. wajib bagi kpd faqir miskin
  • 1/3 dari bahagian qurban adalah untuk hadiah. maksudnya org kaya pun boleh... juga boleh bagi pada org lain yg turut berqurban. cthnya, jiran kita pun berqurban jugak, tapi kita still boleh bagi daging qurban bahagian kita tu kat dia.
  • 1/3 dari bahagian lagi ni adalah untuk diri sendiri. nak masa k ker... nak simpan ker... semua boleh. yang bahagian kita inilah yang boleh diberi pada non-muslim samada dlm bentuk makanan atau daging.
wallahuallam...

Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: 
"Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu dititian pada hari kiamat."