Sunday, September 9, 2012

Kita dan dakwah... Realiti dan Fantasi



Terjumpa satu entry dan saya rasa berguna untuk saya... untuk kamu2 juga barangkali. sebagai peringatan yang dakwah itu bukan sekadar mengetuk keyboard  atau menekan keypad di handphone canggih di ruang sendiri, di bilik sunyi, yang ada hanya kamu dan dunia kamu... dakwah itu lebar sayapnya... apa guna menulis, meng-share tapi kita tak praktikkan apa yang kita tulis, apa yang kita share. teori tanpa praktikal seperti solat tanpa wudhu' . eh! perumpamaan sendiri!  tapi saya benar2 maksudkannya... apa guna kamu bersolat sedang kamu tidak punya wudhu'. jadilah ia perbuatan sesia yang kamu tak dapat apa... **peringatan buat diri sendiri**


******************************************
"The believer speaks little, but does much. 

And the hypocrite talks a lot, but does little." 


Sama juga macam facebook kan, asyik letak status berderet, paut note banyak-banyak tapi tak aplikasikan. Dakwah bukan hanya lisan tetapi perbuatan. Bercakap dan buktikan. Begitu. Manusia bukan hanya robot yang memerlukan TEORI tetapi ada fitrah dan hati yang memerlukan kepada REALITI. 

untuk ENTRY penuh: di SINI

******************************************

Pada saya, apa yang saya tulis itu adalah sebagai motivasi dan nasihat pada diri sendiri lalu dikongsi bersama. 

Ilmuan kata: ILMU tanpa AMAL adalah sia-sia...
saya kata: jangan cakap tak serupa bikin...






3 comments:

  1. cakap banyak pun tak guna kalau tak buat..betul tak...hehe... ;)

    ReplyDelete
  2. jadilah kita sbg org yg menyampaikan dan mengamalkan. jangan jadi seperti tin kosong yg hanya mencanang bunyi tanpa ada sebarang isi...

    ReplyDelete