Monday, September 3, 2012

Eid 1433 : Catatan 1 Syawal yg panjang lebar dan gambar melambak! :)

Assalamulaikum kesayangan...
semoga dalam lindungan Allah sentiasa.

Dari smlm, puas sudah tutup bukak blog... niat hati nk update blog tapi apa kes ntah mcm budak br bukak blog plak kekdahnya. mcm dah x pandai nk update blog. rasa kekok sungguh. oh, misterinya!!! :p

16 syawal baru hegeh2 nak story mory cerita ceriti raya. sblom raya puasa bertukar menjadi raya haji. heheheee...

Tahun ni saya raya kat Kelate. Raya ke-3 baru balik kampung achik kat KT. yer2, saya org kelate dan achik org teganu. ramai plak yg kompius. ;)

 Sampai di teratak tinggal ini 2 hari sebelum raya. rumah ni dah jadi cam rumah persinggahan. kami semua duk KL-Selangor. tapi tiap tahun raya mesti blk kelate dan rumah kecil ini jadi rumah rasmi kat kampung,
#Di teratak buruk ini, aku kenal erti hidup. kesusahan mengajar aku tentang banyak hal... kesempitan yang mematangkan. ke mana kupergi, teratak kecil di desa terpencil sentiasa di ingatan. aku asalllllllll dari kampung! :)

Sehari sebelum raya - gotong royong sediakan juadah raya. ini moment plg berharga. 
menu? ketupat palas cik esah hukumnya adalah wajibul ghunnah. pastu gulai daging dan gulai ayam. pastu masak nasi sekawah. itu jer yg dicari pown... :)

Pagi Syawal, haruslah pepagi gi Masjid tunaikan solat sunat Aidilfitri kan... kali ni kami bersiap awal dan nk sampai awal ke masjid. taknak cam biasa tergopoh gapah. Ya Allah, ku sujud padaMU di hari kemenangan... Semoga KAU temukanku dengan Ramadhan lagi... berikan aku kekuatan IMAN supaya tidakku rosakkan pahala puasa dengan dosa di hari raya...

dalam kita ghairah berhari raya, jangan lupa yg tiada...
Al-Fatihah dan Yasin buat Arwah datukku, Seman bin Awang juga saudara2 yg lain.

Balik raya, kunci pintu bilik dan salam ngan bang rumet. kena sembunyi2 sket, nanti kantoi nangis ngan anak2 buah tak macho la mak buah beb! :p 
Bila cium tangan Bang rumet dan bang rumet pegang ubun2 kepala... ya Allah, ini part plg syahdu. tapi thn ni saya dah pandai kawal emosi. Achik kata tak elok sedih2 di hari raya. so salam sambil tayang gusi kaler pink! :D

Pastu biasalah... beraya secara gegak gumpita sambil makan2. rumah kecil kami mmg jadi tumpuan sedara mara di pagi raya. eh, bkn pagi jer... sampai ke petang la. :)

Jom layan gambar2 riang ria raya di pagi Aidilfitri...



kaum kerabat Tok Semah

cik esah yg notti di hari raya. usik mak nyer...

 kecoh raya sampai ke tangga... seb baik tak runtuh rumah! hehehee...

 bersama kakak2 saya, mak buah saya, kezen saya... hapening uols! 

pompuan's talk ;)

oh, ade aksi kira duit raya juga...

 Dimulakan dgn neneknya... cer perhati, note RM50 semua beb.. masyuk! :)

 Nenek kirakan duit raya cucunyer plak.

 Bapak kirakan anak punyer...

 Ni sedih! mesti kes duit raya hilang nih! hahahahhaaa...


 saya, kakak saya, anak2 buah saya...

mak buah dan anak2 buah

bila bapak buah beraksi! tak pernah nak normal pose nyer...


nah! gambar raya lagi dan lagi!









dah setel raya ngan kaum kerabat... ada satu rumah yg wajib saya pergi dan rumah itu jadi kunjungan pertama saya setiap kali raya.

Bersama dia yg saya panggil Pok Long... mengajar saya ilmu yg akan saya bawa ke mati. tiap kali membaca ayat2 suci Al-Quran, dia selalu saya ingat... tanpa dia, tak mungkin saya bisa membaca bait2 ayat2 cinta dari yg Maha PENCIPTA. jasa dia tak mungkin mampu saya balas. dulu kini dan selamanya, dia org pertama saya ziarah tiap kali raya... 

Hadith Rasulullah: "Khairukum man ta'allamal Quraan wa 'allamahu" 
maksudnya : "sebaik2 kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya".

Semoga 'Guru' saya terus diberi kesihatan yg baik dan terus memanjangkan ilmunya. Sayang pok long banyok2! 


Sebab rumah adalah ramai tetamu, petang baru berkesempatan untuk jenjalan raya... tapi kamera dah simpan dah... nak berhari raya dan makan ketupat lontong segala dengan aman! hehehee... so, berbekalkan tabby jerla... bleh update secara langsung kat Instagram! :)

 ready to jenjalan raya...

 me n my buddy. :)


INA+ACHIK di pagi 1 Syawal.
Tema: Hijau Turqoise. :)





13 comments:

  1. sama la warna tema baju raya kita...hehehehe

    ReplyDelete
  2. Salam...
    ooo ina ore klate... samo la nge k.ja, k.ja pn ore klate. ina klate kt mno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      ha ah kak, ina oghe kelate jajahan Bachok.
      akak klate kat mano?

      Delete
  3. sedondon gitu... piwit!

    meriah2!!
    syok kan, kan..kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhhhuuuuuuuuuuuuuu~
      haruslah sedondong si buah kedondong me...

      Delete
  4. suka betul tgk gambar2 sis beraya...happening !!

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya kak ina..maaf zahir batin. :)

    tema raya sama.lawa beg kak ina :)

    ReplyDelete