Wednesday, September 19, 2012

Sakit, ujian dan musibah itu kafarah dosa???

Perkongsian dari Kuliah Maghrib di Masjid saya *wah, cam tok ti ngan datuk k plak ade masjid sendiri kannnnnnnnnnnnn!!! oh pembetulan! masjid saya merujuk kpd masjid dekat rumah saya. lagi mesra kalau saya kata itu 'masjid saya' ;)

Tiap2 malam 'masjid saya' ada kuliah. walau saya tak hadir (atas sebab2 keuzuran), suami akan pastikan saya akan dapat point2 penting dari setiap ceramah yg saya tertinggal. tak dapat banyak, sikit pon jadilah. sebab, sikit2 lama2 jadi bukit! :)
dan perkongsian dari suami, saya lebarkan pada kesayangan2 saya yg lain... sebab bila berkongsi, ilmu ni akan terpahat dalam kepala otak sendiri. mungkin sebab kesan dari tangan yang menaip. mungkin.

dari Ustaz yg menyampaikan kuliah:

Bertanya Rasulullah kpd seorang Badwi: "pernah rasa panas bawah kulit (demam)?". 
Badwi tu jwb: "tak". 
Rasulullah tanya lagi: "pernah rasa sakit kepala?". 
Badwi tu jawab: "tak" dan berlalu. 
Bersabda Rasulullah kpd sahabat: "itulah ciri2 ahli neraka".
Sesungguhnya sakit, musibah, ujian itu adalah kafarah dosa. di kala ditimpa sakit, musibah dan ujian... ucapkanlah Alhamdulillah dan Innalillahiwainnailaihirojiun dan Allah akan membina sebuah rumah untuknya di syurga.

semoga kita mampu tersenyum dan mengucap Alhamdulillah di kala kita sedang diuji... tanda Allah sayang kita. tapi mampukah kita? InsyaAllah kita mampu!!!



saya MC hari ni... sedang menjalani kafarah dosa.
Alhamdulillah... :)



15 comments:

  1. semoga cepat sihat ina... mengalir juga air mata ni... dah ku kata ku bukan hati tisu...kenapa mudah juga mengalir...huhu...

    bertapa Allah sayangkan saya kerana saya belum lagi habis ujian dariNya

    ReplyDelete
  2. thks sharing Ina...

    aku sll gak sakit kepala...huhu...

    alhamdulillah ...

    ReplyDelete
  3. sedap la pulok tgk epel tu.
    mcm suami saya jugok. balik masjid mesti tazkirah kt saya pula, lps anak2 tido utk berkongsi ilmu yg dia dapat. alhamdulillah.. wpun xmampu gi masjid dapat juga walau sedikit.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian ilmu walaupun sedang mc..semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  5. ye..kak ina..sy juga mc..dah dkt 2 minggu kejap demam kejap baik..tp tetap ingat yg baik2..berdoa semoga sy tetap diberi kekuatan sbb ada 2 insan lebih memerlykn sy ;)

    ReplyDelete
  6. kite doakan ina cepat sembuh ok..take care ina..

    ReplyDelete
  7. pendek jerk ayat yang diberikan Rasulullah...wow...alhamdulillah...saya redha saya diuji sakit...macam nak kongsi ngan en somi plak sakit ni...leh rasa sama² nikmat ujian tu =)

    ReplyDelete
  8. dua hari tak ke sini, rasa rinduu sangat..
    ada kursus 2 hari di masjid sblmni, mcm kebetulan plak, bl ada niat nak berubah, dan berusaha perlahan2 utk berubah ke arah lebih baik tetiba Allah datangkan kursus solat yang dibuat di masjid Putra.. datangkan kawan yang baik2.. Allahuakbar, subhanallah.

    t,kasih atas perkongsian itu, semoga selepas ini hati lebih redha menerima ujianNya

    ReplyDelete
  9. semoga cepat sembuh sis.. bila kita sakit2 selalu ucap Alhamdulilah kan.. sbb Allah ingat jugak kat kita

    ReplyDelete
  10. cik puan izan:
    terima kasih atas doa izan...
    kamu menangis sebab mungkin kamu sdg diuji skrg ni. laplah air matamu, gantikan dgn senyuman. Allah sdg menyayangi kamu...

    zura iwan:
    oke, gembiralah dgn sakit itu! :)

    ameris:
    alhamdulillah... suami jd medium sampaikan ilmu utk kita. itu tanda suami itu suami yg osem! :)

    norhaizan:
    alhamdulillah, di kala komen ini dibalas, saya dah mampu lompat bintang! :)
    terima kasih atas doa kamu...

    ReplyDelete
  11. lynda che lah:
    ya Allah, KAU berikanlah kesembuhan dan kesihatan yg baik untuk adikku Lynda Che Lah...

    iz zati:
    terima kasih kamu!!! :)

    budak comot:
    pendek yg mendalam dan berbisa!
    ala, kalo dua2 sakit cemna nk manja2... biarlah sorang2 jer... hiks

    saleha:
    oh, terima kasih atas ingatan ini. terharunya...
    memang betul tu... banyak yg kita rasa 'kebetulan' tapi hakikatnya Allah dah rencanakan yg terbaik utk kita.
    kuatkan hati dan tersenyum lah dikala diuji. loveeeeeeeeeeee from gombak. :)

    ReplyDelete
  12. Moga cepat sembuh ina..
    p/s: Sedapnya epal tuuuu :)

    ReplyDelete
  13. take care ina, semoga cepat sembuh!

    ReplyDelete
  14. Gombak kat mana ? .... from Gombak Setia ...

    ReplyDelete