Friday, October 28, 2011

Kami decide ambil anak angkat setelah 4 tahun setengah hidup berdua... :)

Bukan sebab dah bosan hidup berdua...
tapi kami nak lagiiiiiiiiiiiiii meriah!
so, after berbincang, kami decide amik anak angkat
bukan sorang bukan dua... tapi 12 ekor!!!
fuyyyoooooooooooo~~~ meriah meriah!!!

Dan rezeki menyebelahi kami...
anak-anak kami terlebih subur!
baru dua hari... dari 12 dah jadi 16 ekor...
ohhhh... kami dapat cucu 4 ekor dalam masa 2 hari kammoooooo!!!

Sebenarnya achik ler ni duk merengek rengek duk cakap nak bela binatang. memula nak bela apa binatang ntah cam hamster tu... tapi mahal nak mam. RM 200-400 sekor. tak kuasa aku nak layan. bila dia kata nak ikan pulak, laju2 cakap setuju! OK2... kite hadiahkan kamu! dalam hati: fuhhhhhhhhhh... selamat RM... dasar bini kedekut! hahahhahaa...


rumah untuk anak2 kecil kami... semua 1 set (akuarium+mesin oksigen+lampu+batu+pasir+anti klorin+makanan ikan) tu = RM100. 

 pokok tipu takde pilihan. walopon nampak sangat menipu pon xperlah... beli dulu. nanti kite beli pokok hidup yer...

spesis sengaja di pelbagaikan. tapi semua ikan serengget setengah sekor. sebab di awal kecimpungan ni tak leh demand sangat... biar dia belajar selok belok kehidupan binatang bernama ikan dulu... :p

 pastu bapak ikan tu terlebih keraaktif, gi masukkan rumah untuk anak2 ikan dia. aku dah cakap... mana boleh... tak tahan nyer! tapi orang degil mana nak dengar cakap org... sekali tak sampai 15 minit, bumbung rumah tu dah tercabut! hahahhahahahaa... gelak berdekah dekah sambil baringkan badan dan hentak2 kali kat lantai! seronoknya mak ikan bleh gelakkan bapak ikan! :)

 
 sekarang sini lah port lepak kegemaran bapak ikan...

 bercakap ngan anak2 ikan comelnya..

 bangun pagi, bagi makan anak2nya dulu... 

mak ikan sudah dipinggirkan... 
Oh, mak ikan sedang kekurangan kasih sayang bapak ikan... 


#kalau 2 hari ikan tu bleh lahirkan 4 ekor anak ikan... bayangkan sebulan? hmmmmm... ada can aku jamu achik makan ikan laga goreng bercili! muakakakakkaaa~~~



20 comments:

  1. ina, dulu kita ada gak bela ikan. tp kan dasar xreti selok belok bela ikan semuanya kiok sekor demi sekor...huhuhu

    ReplyDelete
  2. Hihihihihi seronokkan bile blik ada 'sesuatu' menunggu....kamoooo dlu kan sebelum ada Irdiena..wa pun bela ikan..moga ade keberkatan disebalik tu..sbb ade org kata...memberi haiwan mkn jua adalah salah satu cara...

    ppiisstt skrg pun bela ikan..tp utk komersil kan plak...hahahhahaha

    ReplyDelete
  3. kesian bapak ikan sbb mak ikan duk dengki2 dengan anak2 ikan...hik3 =) comel jerk ikan2 tu semua..dh lama xbela ikan..sebab ikan mudah mati..kena plak bersihkan akuarium depa seminggu sekali..ho3 cik puan, kalau dah ikan2 tu semua dah melimpah2 anak..bak sini sekor dua ehh..=D

    ReplyDelete
  4. wah, dah banyak anak kamu!!! hihihi.. cantik la ikan2 tu..

    ReplyDelete
  5. suka dan berangan gaks nak ada akuarium..tapi projek belum dapat dilaksanakan..hehe

    cantik!

    ReplyDelete
  6. hahah sampai ke ati ko nak masak ikan laga tu heheee

    ReplyDelete
  7. kalo beli balang bulat, letak sudut camtu, shantek sikit kowt.... tapi, berempet la ikan2 tuh.. hek2...

    ReplyDelete
  8. hehehhe
    me loveeeeeeeeeeeeeeeeee ikan juga..:)

    akak, frame gbr tu sgt lawa, bleh ninie tau mana beli x?;)

    ReplyDelete
  9. huhu..tajuk bikin kontroversi..hehe..selamat melayani anak2 ikan..samalah dgn hubby n anak lynda..balik umah tuju ke akuarium tgk ikan..bgn pagi juga gitu..mau keluar umah bye ikan dulu..haisssh..semua ikan...ikan..ikan.. ;)

    ReplyDelete
  10. best gak bela ikan ni..boleh kurangkan stress..tp jgn plak nila ko stress ko goreng ikan2 tu..haha!

    ReplyDelete
  11. lepas ni rajinla hubby awak membasuh tangki ikan tu agar sentiasa jernih dan berkilat =)

    ReplyDelete
  12. wahh bestnyer kamoo ada ikan..tingin nk bela gak but oleh krn slalu jer ke sana sini..tkut x tjaga lak..igt nk bela kucen tp tunggu dok umah land lah..senang sket..:D

    ReplyDelete
  13. biler laki aku cakap dulu2 nak bela ikan..aku hadiahkan ikan lage letak dalam akuarium kecik..tp tak puas hati.. kate tak puas mate pandang.. so aku bagi sokongan bela ikan akuarium besau macam ko punyer... 4-5 bulan ok..ni masuk 6-7 bulan..air dah mula hijau berkeladak.. aku dah hangin satu badan..nak haapkan die..sibuk gi site siang malam.. nak buat sendiri..sumpah aku tak reti.. mahu aku buang jer semua sekali nanti.. huhu

    ReplyDelete
  14. anak ikan dah ada ni korang takle cuti pergi jauh lama2..kalau tak kena bawak diorang sekali..nanti bapak ikan tertonggeng tanggung rindu

    ReplyDelete
  15. nnti bela la ikan keli..boleh wat masak cili api..hehehe

    ReplyDelete
  16. comelnye ikan2 kamu!kite ade jugak bela ikan..dah mcm2..ada yg mati sebab tak serasi..ade yg mati sebab dah tua..

    'mak ikan',sonok tau melangut depan akuarium tu mcm yg 'bapak ikan' dok buat..hehhee..kite pun biase buat.sonok tgk mcm2 peel ikan..

    mase mule2 bela, en somi kite dok ckp kat ikan2 before kitrg g keje..nak tau dia ckp kat ikan2 tu ape?

    "JAGA DIRI BAIK2 YE...!!!"

    sabo je le kannnn..hehehe

    selamat menjadi mak ikan yg baik utk anak2 ikan! ;P

    ReplyDelete
  17. aku dah letih jadi mak ikan...mak dobot...mak kepada ayam-ayam...mak kepada arnab..
    jangan lepas ni laki aku bela kambing plak...xrela nak jadi mak kambing!!

    ReplyDelete
  18. siap la mu na...nk blk kampung nt haru la...ikan2 tu mmg comel tp x tahan lama...kena jaga air dia la...makanan pun xley buh byk sgt nt air tu jd masin...ikan mudah sakit n kiok la...huhu

    ReplyDelete