Thursday, October 6, 2011

Ini ISU BERAT. Tak serik lagi nak bincang ISU BERAT?! NO... saya tulis apa yang saya nak cakap...


Situasi:
Bila artis diagung-agungkan... 
Pendapat ulamak dipinggirkan...
Maka, tentang HUDUD ni pon tanya kat artis...




Adoyaiiiiiiii... Mana ada hukum Sula dalam HUDUD la ENOT oi... 

Kalau nak laksanakan hukum hudud banyak perkara yang perlu diberikan pertimbangan dan penilaiannya. Kita kena lihat keberkesanan hukum ini dalam kalangan masyarakat Islam di Malaysia, mungkin di negara Arab ia sesuai dijalankan kerana mereka sudah biasa mengamalkannya sejak dulu lagi. Tetapi jika kita baru hendak melaksanakannya di sini, pasti ramai tak dapat terima. Bagaimanapun hukum hudud ditetapkan dalam agama Islam dan perbezaan zaman banyak meninggalkan impak terhadap hukuman ini. -heliza helmi
Mung pong senok jugak ker?!! Berang nang nanggggggg...


Komen Ustaz Azhar Idrus: Bakpe dok tanye kuba jah? 
(bila ditranslate bahasa KL: kenapa tak tanya kerbau jer?)
muaakkakakaaa... lawak sungguh ustaz! heheheee...

Yang tukang tanya pon pasaaaaaaal la vangang sangat... Ada ker tanya isu HUDUD ni kat artis?! Tak faham btol aku... Jangan kata nak jawab isu berat lagi hangat di pasaran... isu AURAT pooooon dah tak lepas.

Inilah kes, orang jahil berlagak bijak. Takder ilmu, duk diam... baik lagi kalau gi belajar...
Jangan wak terlebih bijak... Jangan kerana lidah tak bertulang, Akidah kau gadaikan!!!

kuliah malam tadi kat Masjid Al-Khairiyah, ustaz (lupa nama) kata:
kita baca Quran, tapi kita taknak ikut apa yang tertulis dalam Al-Quran...


Siapa kita nak menidakkan HUKUM Allah???

Malas la nak cakap banyak... kita pun ilmu sejengkal jugak. tapi peringatan buat semua...
'Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan nak diduga...'  eh btol kan penggunaan peribahasa ni? kang aku plak divangangkan ni! heheheheeee...

20 comments:

  1. hukum islam tanya artis...hurmmmmmmmmm...macam macam ..ustaz azhar jawapan terbaik

    ReplyDelete
  2. woh sekali imbas bc tajuk ingatkan isu berat badan rupanye isu berat (heavy issue) hihi..

    takot bc jwpn artis2 ni, heliza helmi mengapa awak jwb begitu??? mmg bodohla wartawan yg tanya soalan ni. mengapa tny pd selebriti? sekadar nk mencerminkan kebodohan mereka?

    mereka bukan golongan yg boleh dijadikan contoh. mengapa tak tanya ustaz2? tokoh akademik dan ahli bijak pandai yg dh tentu2 jawapannya berlandaskan al-quran, nas dan hadith. kalo x pun, sekurang2nya jawapan yg diberi lebih konkrit, logik dan diterima akal dan boleh dijadikan panduan remaja2 sekarang.

    astaghfirullah al azim...

    ReplyDelete
  3. kat akhirat.. Allah akan tanye pemimpin... pemimpin yang akan menjawap kenape tak memerintah mengikut syariat.. dan melaksankan ape yg sepatutnyer dilaksankan sejak zaman para nabi dan sahabat.. sebab tu kite diwajibkan memilih pemimpin yang sebetul nyer layak memimpin bukan saje kemajuan..tapi lebih lagi pada syariat islam..seperti zaman para nabi dan sahbat...yang meminpin hanye tuk menegakkan hukum dan syariat Allah...[aku sokong hukum hudud]

    ReplyDelete
  4. hukum islam tanya pendapat artis????bagus sgt ke artis tu?

    ReplyDelete
  5. kenapa ya banyak golongan yang suka nak putar belitkan hukum, ikut kesusaian ngan diri dorang terutama artis. , bila cakap pasal tudung, .

    kalau dah dalam Al-Quran kata benda tu wajib maka wajiblah ia. tak payah pusing sana pusing sini. yang sebenarnya cakap je takut nak laksanakan.

    ReplyDelete
  6. woooowww impak besar la statement artist itu...hehehhehe

    isu halal haram pon belum pasti sahih lagi nak berhukum bagai...parahhh jugak kann...paling parah bila mereka tanya isu tengah2 muka surat....ujung pangkal pon belum tentu mereka paham ape isi kandungan AL-Quran itu...

    ReplyDelete
  7. jawapan ustad azHar memang terbaik
    lebei baik tanya kebau..dr tanya manusia...

    aiyokkk...... depa ni tau kaa apa tuh HUDUD???

    ReplyDelete
  8. ops dah same topic ngan Beautiful Nara..pergh!!!!meletop....
    Papepun bertanya pada yg pakar....bkn main tanya jer...sape salah antara wartawan yg xpeka atau artis yg tidak cukup ilmu di dada......
    ppiisstt aku jua insan yg daif tentang ilmu

    ReplyDelete
  9. panas!!! panas!!! bodo apa gi tanya artis pasal isu hudud??
    diorg pn takut kalu hudud ni dijlnkan.

    *ina, ko gi jemaah kt masjid alkhiriyah ke?? tak singgah umah gua pun.. lagi 10 tapak je nk smpai umah aku beb...

    ReplyDelete
  10. yg bertanya cerdik , yg menjawap pun cerdik .. mmg terlebih cerdik diorg ni .. huhuhu

    ReplyDelete
  11. ermmmmm geleng kepala aku bc komen dorang ni....aku pun xpandai bab2 islam..tapi klau hukum Allah nie klau tersilap cakap bleh menjatuhkan akhidah kita...serammmmm aaku...jgn mempertikaikan hukum hudud...hukum Allah sentiasa in xkira zaman...

    ReplyDelete
  12. rsanya nak tgk retis kita pandai tak dlm bab agama kot

    ReplyDelete
  13. lidah lah senjata bahaya pd manusia kan...mcm2 pendpt owg beri..

    ReplyDelete
  14. sedey...bila ilmu xcukup..tapi bersuara dan memberi pendapat seolah2 pakar dalam segala hal...hmmmmm

    ReplyDelete
  15. huhuhu...enot ni byk ngat tgk citer melayu lama... len kali tgk la cerita uda dan dara tu...depa kena sula ka kena sebat...??

    bila laksana hukum hudud... mana ada orang berani nak buat jahat.. konfem pk b'juta kali punya..

    ReplyDelete
  16. adoiiiii... rosak dorang ni kan...
    kalo x tahu, diam... jgn tunjuk kebodohan dan kejahilan sendiri...
    ngan ENOT wak hukum sendiri tetiba ada SULA dlm HUDUD...
    paling sedih, HELIZA HELMI jawab cenggitu... sedey mak tau!
    sob sob sob...

    ReplyDelete
  17. kenapa g tanya ngan mereka yg xde ilmu pasal menda ni tak sesuai kan
    ntah hape2..elok berdiam je dari komen yg menampakan kebodohan diri sendiri

    ReplyDelete
  18. Aziz satar kata ada penganut agama lain...jadi tak boleh laksanakan hudud pada mereka...memang pungggggg...hudud memang strictly for MUSLIM only...huk alohhhhh....yang enot pulak...ada ke hukum sula pada penzina... ish...sampai terkedu jap bila baca komeng-komeng artis yang sangat la bijak pandai nih....tapi yang paling vengong memang la wartawan yang gi tanya para artis ni...vengong tahap gaban....

    ReplyDelete
  19. hurm..ntah la..macam2 pandangan..tapi yang nyata hudu ni mmg dah hukum ALLAH..bukan yang dibuat2..tanya pulak atris yang duk melalak sana sini..huhu

    ReplyDelete