Wednesday, May 15, 2013

Kembara Umrah March2013 [Part 3] : Sujud pertama di Masjid Nabawi & mengunjungi Raudhah


Tulis tajuk pun dah nangis ni pecer? ya Allah... sungguh ku rindu akan kota itu. terasa betapa dekatnya aku dengan 'kekasih'ku. 

sambungan dari entry SEBELUM ini, saya dan suami sampai di Madinah dekat nak Subuh. lepas dapat kunci bilik, terus naik ke bilik, bersihkan diri dan terus ke Masjid. kaki dilangkah laju. tak sabar nak tiba di situ. hilang segala penat lelah perjalananku. beberapa langkah ku susun, jelas kelihatan perkarangan Masjid Nabawi. ya Rasulullah... aku datang ya Rasulku. aku datang mahu ketemu mu... aku dapat rasa, kedatanganku kau tunggu. aku rasa hadirmu! Allahu Allah... air mata dah mencurah curah. ya Allah, tiba di sini bagai satu mimpi utk aku! syukur yg tak bertepi. 



gambar ini bukan di situasi Subuh itu. tiada gambar terakam waktu itu kerana niatku hanya satu; 'bertemu' Rasulku

kerana excited nak segera bersujud di Masjid Nabi itu, selipar ku tanggal dan ditinggal di tepi tiang begitu. tak ku fikir langsung tentang seliparku. yang aku tahu, aku mahu segerakan sujud yg pertamaku...

untuk masuk ke masjid, kena lalui 'mak guard' berniqab yang akan memastikan tidak ada telefon dan kamera terlepas masuk. takyah cari... saya memang tak bawak apa pun. bawak diri, bawak salam saudara dan sahabat dan bawak niat tinggi menggunung. tu jer... tapi kalau anda nak bawak, pepandai la. ada hari terakhir saya bawak tab, lepas pulak. tawakkal tu alallah jerla...

"allahummaftah li abwaba rahmatik. Assalamualaika ya Rasulullah... Assalamualaika ayyuhannabiyyu warahmatullahi wabarakatuh..." aku datang. bawa bersama salam2 dari saudara dan sahabat2ku...

kaki ku langkah... ramainya ummat. alhamdulillah, masih ada ruang kecil untuk ku. dimulakan dgn solat tahiyatul masjid dan disusuli solat2 sunat yg lain. diikuti dengan selawat ke atas junjungan nabi s.a.w. yang tak putus2. kemudian kedengaran azan subuh mendayu. Subuh pertama tanpa Qunut. :)
usai solat... langkah perlahan keluar menyoroti lautan manusia. kaki tak perlu dilangkah... bergerak sendiri ke depan. ditolak dari belakang. dalam hati: "sabar azlina. di sini ramai. dtg manusia dari pelbagai ceruk dgn berbeza adat dan adab." lalu azlina berjalan dgn senyum. :)
keluar... ah, selipar ku masih di situ. senyum lagi.

tiap kali keluar dari masjid Nabi ini, mesti sediakan tisu. sungguh air mata 'murah' di sini


balik solat subuh, tidur sekejap. memang sekejap jer... tak lena sebab keterujaan nak ke Raudhah. waktu yang aku tunggu2! sebelum ke Raudhah, breakfast dulu. makanan yang disediakan oleh pihak Andalusia di sini semuanya sedap bagiku. walaupon telur rebus yang kalau kat Malaysia, pandang sebelah mata pun sombong kau azlina. tapi ya Allah, nikmat dan selera makan yang sangat memberangsangkan juga dari KAU. kau mudahkan segalanya di sini...


ke RAUDHAH

Raudhah : 
satu tempat yang kecil di dalam Masjid Nabawi yang dikenal sebagai Taman Syurga. Jaraknya adalah dari makam Rasulullah (dahulunya rumah Banginda) ke Mimbarnya. Merupakan satu tempat mustajab untuk  berdoa. setiap yang datang ke Madinah pasti sedaya upaya mahu masuk ke sini.

pic  belas ehsan Google


lepas breakfast, bersedia untuk ke Raudhah bersama jemaah wanita group2 yang lain. sebelum pergi, ada taklimat oleh mutawwif khas untuk muslimat. untuk muslimat, masuk ke Raudhah bukanlah sesuatu yang senang. kita ada masa tertentu. tidak seperti muslimin yang boleh masuk ikut suka hati kecuali masa yang dikhususkan untuk muslimat. kadang2 jeles juga dengan suami yang selalu ke Raudhah. tapi tak apa, suami cakap: "abang tak pernah lupa untuk doakan bie...". alhamdulillah, itu sudah terlebih cukup untuk saya.

untuk masuk ke sini, ianya memerlukan kesabaran dan keazaman yang agak tinggi. tapi percayalah, jika Allah izinkan... terasa segala dipermudahkan. untuk explanation yang detail, boleh rujuk blog INI.

sepanjang tempoh menunggu, mulut tak henti berselawat ke atas junjungan Rasulullah. selepas dekat 3 jam menunggu, alhamdulillah... Allah izinkan saya pijak karpet hijau itu. ya Allah, masa ni sangat2 lah sebak. tak boleh nak cerita. benda pertama saya buat adalah memberi salam kepada baginda dan disampaikan salam dari keluarga dan sahabat2. salam yang bukan salam2 biasa. inilah salam paling berat yg pernah saya bawa.  dan doakan mereka dipermudahkan dan dimurahkan rezeki  untuk ke sini juga. dalam kesesakan manusia yang ramai itu, saya sempat untuk solat sunat di sini sebanyak 2 kali. lepas tu kena halau. huhuuuu...

di sini, ingin saya kongsikan ilmu seciput yang saya dapat sepanjang tempoh pembelajaran saya untuk menunaikan umrah. sesiapa yang berkesempatan pergi menziarah makam Rasulullah, apabila berada di hadapan makam Rasulullah S.A.W kita digalakkan membaca Surah An-Nisa Ayat 64:


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً


"Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani" 
- Surah An-nisa Ayat 64.

untuk keterangan lanjut, boleh rujuk pada video Ustaz Don ni: LINK
*saya cadangkan anda hafal doa ini.*


keluar dari Raudhah tu, rasa jiwa melayang layang. kaki laju melangkah ke hotel sebab dah nak masuk Zuhur. pasti suami saya tertunggu tunggu. sampai di hotel tengok suami sedang berborak dengan seorang wanita. ya Allah... itu ZIHA! kawan alam maya saya. telah lama kami simpan niat nak bertemu, di Kota Madinah penuh barakah ini kita ditemukan. masa tu ZIHA dah nak berangkat balik ke Malaysia. punya dia ternanti-nantikan saya, takut tak sempat jumpa saya. masa jumpa tu, tak terkata apa. peluk dan menangis sepuasnya. saya dan dia sedang berkongsi rasa yang sama. tak perlukan kata2 untuk luahkan apa yang kami rasa.


saya dan Ziha. dua2 mata bengkak wak menangis.
mata dah mcm mata panda. air mata dari Raudhah tak hilang lagi, tambah pulak nangis jumpa Ziha,.
dengan tak cukup tidurnya. memang lengkap pakejnya. hehehee...



tips dari saya untuk ke Raudhah:
bawak botol spray wudhu'. in-case wudhu' terbatal, boleh ambil wudhu' dlm masjid jer. kalau nak keluar, takut terpisah dari group. bawaklah jugak air mineral dalam bag tu. dan saya cadangkan, pakai bag yang 'lekat di badan' (macam saya pakai tu) yang mana tak perlu nak letak ke lantai bila solat. terikat ketat di pinggang sebab kat raudhah mmg padat. 

9 comments:

  1. subhanallah...bergenang mata membaca entry ni Ina.

    ReplyDelete
  2. kak Ina..tertunggu-tunggu..terima kasih..mimpikan kamoo 2 malam lepas..bertentang mata berbalas senyum..semoga ada jodoh kita ketemu nanti :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..seronoknya awak dpt jd tetamu Allah..sebak bc entry uols..:)

    Moga Allah izinkn sy menjejakkn kaki ke sini juga suatu hr nnt..

    ReplyDelete
  4. Sebak baca....
    Selalu doa....akan tiba rezki saya satu hari nanti.

    Doakan juga ya!... ='(

    ReplyDelete
  5. Alhamdullilah..teruja entry2 ina

    ReplyDelete
  6. saya belom pegi tp baca cerita kamoo pun saya dah nangis..
    allahuakbar..

    ReplyDelete
  7. air mata akak pun terasa 'murah' bila baca entry kali ni.. Subhanallah

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak ina. allahuakbar. bertemu sahabat kat sana. jodoh kalian. kak, sheila rasa nak nangis je baca ni...

    ReplyDelete
  9. subhanallah... sebak sy membaca entry ni.
    Semoga di izinNya utk sy sampai di sini.

    ReplyDelete