Tuesday, March 20, 2012

IVF di sisi ISLAM. HALAL @ HARAM?

Mari Belajar BIOLOGY di suatu pagi yg sangap...

Sebagai seorang engineer cabuk yg pernah ambil subjek Biology yg sekadar lulus atas pagar (C5), tetap nak bicara hal2 kedoktoran bukan sebab feeling like professor serba tahu tapi nak ambil sikap ambil tahu... dan untuk mengetahui bagaimana ia dilihat di sisi ISLAM.
# Cuba utk tidak mengenepikan HUKUM ISLAM dalam setiap aspek kehidupan...

Apakah perbezaan antara IUI dan IVF?

IUI ~ prosedur yang ringkas dan mengambil masa yang sekejap untuk di buat. Semasa IUI, satu kateter (tiub) berupa alat plastik kecil yang mengandungi sperma akan dimasukkan kedalam rahim melalui serviks. Ia selalunya mengambil masa kurang dari 3 minit.

IVF ~ satu kaedah reproduksi kompleks dimana persenyawaan telur dan sperma dibuat diluar rahim dan kemudiannya dimasukkan kedalam rahim. Ia selalunya disarankan untuk wanita yang mengalami salur fallopian tersumbat


Persoalannya di sini, saya macam pernah terdengar saya macam pernah terdengar/terbaca, IVF itu HARAM di sisi ISLAM? yer ker tidak? atau saya tersalah dengar?! 

jadi jangan biarkan kita terus dibelenggu dengan sesuatu yang tidak kita yakin kesahihannya... bak kata: TAK TAHU, TANYA! jangan wak budget bijak pandai... hehehee... (oke sedar diri!)

So, saya utarakan soalan@kekonfiusan ini kat sahabat2 yg dikasihi kat page Ustaz Azhar Idrus.




JAWAPAN:

HARUS hukumnya jika dan hanya jika ovum itu dari isterinya yg sah dan sperma itu dari suaminya yg sah.Dan disenyawakan di dlm uterus isterinya yg sah td.

HARAM hukumnya jika sama ada ovum/sperma bukan berasal dari suami isteri tersebut.Milik prg laen.Dan HARAM juga disenyawakan pd uterus org laen @ ibu tumpang.

Wallahu a'lam:)



# Soalan @ kes di atas tiada kena mengena dengan kehidupan peribadi tuan tanah... :p



8 comments:

  1. thanks info.. kawan saya sedang buat proses ini. tapi menurut doctor dia tuh, kalo suami isteri takde masalah buat iui atau ivf.

    ReplyDelete
  2. dulu nyaris jugak nak buat IUI, lps 2 kali amik clomid x jadi. huhuhu

    ReplyDelete
  3. oo harus rupenye tp dr suami&isteri yg sah...ok fhm2..

    ReplyDelete
  4. maera pun ade dgr org ckp haram, tapi wife sendiri boleh. ingatkan sis nak buat. hehe~

    ReplyDelete
  5. sis rajen beno nanya ngan ustaz azhar kan, mira pulok rajen beno baca apa yg ditanya.. tenkiu info sis.. :)

    ReplyDelete