Friday, August 22, 2014

Aku. Hitam. Berkabung. MH17




Aku pakai hitam bukan sebab aku berkabung...
Hampir setiap hari aku pakai jubah hitam ke kantor...
Aku tak berkabung bukan sebab aku hati kering tak sedih dan sayu dgn apa yg berlaku...
Tapi ada cara lain utk lahirkan simpati dan empatiku.
Allahummaghfirlahum warhamhum buat semua yg beragama Islam...
Semoga keluarga mereka diberi kekuatan dan ketabahan merelakan perginya org2 yg disayang.
Untungnya... satu dunia doakan mereka.
kita???
#prayforMH17 #MH17 

-------------------

Setelah wafatnya Rasulullah s.a.w para sahabat baginda yang amat mengasihi baginda tidak melakukan amalan berkabung. Telah wafat para khalifah yang sangat mulia; Abu Bakr, Umar, Uthman, ‘Ali dan seluruh para sahabah Nabi s.a.w yang mulia, umat Islam tidak pernah membuat amalan berkabung! Telah meninggal ‘Umar bin ‘Abd al-Aziz khalifah yang agung, umat Islam tidak berkabung. Padahal mereka lebih layak untuk ditangisi dan berkabung –jika diizinkan.

Yg sabit dpd Nas berkabung Isteri yg kematian suami... iaitu 4 bulan 10 hari..




1 comment:

  1. Assalam..

    saya pun tak berkabung...bkn sbb x menghormati jenazah2 mereka..tp sebab pendapat saya, dlm Islam cuma ade berkabung untuk kematian suami jer.. yg ikut pemahaman saya.. lain2 Allahualam..

    Namun ttp x lupa mengiringi mereka dengan doa.. :'(

    ReplyDelete