Wednesday, August 1, 2012

Entry bertaut kening tanda serius: ada apa dengan word MUSLIMAH?

Assalamualaikum and happy Ramadhan to all my kesayangangan...
hari ke-12 sudah... rasa nak nangis sebab Ramadhan lari dgn kencangnya... :(

Ok, hari ni ai (wahhhh~~~ cam gedix plak nak ber ai yu segala kan... xper, sekali duakala...) hari ni nak cakap hal yg sedikit serius... eh tak, serius banyak (sambil rapatkan kening kiri dan kanan).


ai dapat komen dari seorang pembaca blog:

"salam kak... blh x buat 1 entry ttg the word 'muslimah'. skrg ni byk sgt dengar ttg muslimah sejati, busana muslimah, menutup aurat. tp adakah benar2 menutup aurat andai pakaian tu tidak ketat tp menampakkan bentuk badan seseorg perempuan. tudung plk tidak menutupi bahagian dada.contohnya dalam program Safiyya... perkara2 mcm ni blh buat kita keliru kan. harap2 akk dpt membantu saya yg jahil ni. tq kak" 

sorry dik, akak ambil masa yg agak lama utk menjawab soalan adik ni. bukan akak x amik cakna, tapi akak tak cukup kekuatan untuk membicara hal yg agak senkutip ni. akak pernah berbicara hal ini dan ada yg terasa dan cakap: "takde topik lain dah ker nak ckp selain hal aurat?". atas kelemahan iman dan skill dakwah yg tak seberapa, akak amik jalan 'play save'. dan alhamdulillah, hari ini Allah bagi kekuatan untuk agak tarikan jemari gebu akak ni untuk berkongsi ilmu, fakta dan diserikan dgn auta... ;) eh tak! entry serius yg xder auta kali ni...


firstttttttttt skali, fahamkan aurat kita sbg wanita:

Sabda Rasullulah: 'Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan Bukhari).

di sini, kita faham bahawa aurat wanita adalah seluruh tubuhnya kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja. maksudnya WAJIBlah ditutup bukan dibalut aurat itu selain muka dan pergelangan tangan. jadi stokin pon mesti pakai krn kaki juga aurat!


berbalik pada soalan adik tadi:
pakaian tu tidak ketat tapi menampakkan bentuk badan seorang perempuan.

kalau ketat memang sah2lah tak boleh kan... tapi skrg persoalannya tidak ketat tapi menampakkan bentuk badan. oke, kita guna contoh la yer senang.

  • pakai jubah kain lycra... dah longgar tapi sebab kain ni jenis melekat, nampaklah susuk badan kita. so, misi menutup aurat gagal di situ...
  • let say, pakai baju loose tapi nipis, kat dalam tu kita pakai inner dan inner tu adalah melekat di badan dan terzahir susuk tubuh kita... misi gagal lagi.
  • dannnnnnnn... hal yg terlepas pandang: pakai jubah besar, hitam, kain x nipis... tapi bersifat flowing dan bila angin datang, terzahirlah tiang bendera 2 batang. bagaimana tu? ai pon tertanya ni... tapi for me, ai jatuhkan hukum wajib ke atas diri sendiri untuk pakai kain/skirt kat dalam bila berjubah. so, bila ditiup angin sepoi2 x berape reti bahasa tu, tidaklah kelihatan tiang bendera yg 2 batang itu....


soalan kedua:
tudung tidak menutup bahagian dada.

ini lagi satu salah faham tentang aurat. kita fikir bila dah bertudung dah menutup aurat. belum lagi... itu just a step closer utk menutup aurat. bertudung ini ada syaratnya: mesti labuh dan MENUTUP bahagian dada.


"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)


terkadang kan... ai juga marah dengan sesetengah butik pakaian yg menggunakan word 'busana muslimah' tapi jual pakaian yg mereka claim as 'busana muslimah' tu ketat mengening! nipis! sedih la ai yu...


"Sesungguhnya aku melihat kalian sebagai penghuni neraka terbanyak." 
(Hr. Bukhari dan Muslim)
mungkin AURAT lah yg menjadi penyumbang terbesar saham kita ke neraka. oleh kerana nafsu wanita yg sembilan itu, ramai antara kita tak mampu menahan nafsu berhias dan ingin tampil cantik. percayalah, kita masih mampu cantik dan berhias dengan berlandaskan apa yg disyariatkan...


ai rasa... tu jerla kot yg ai nak kongsi... nak lebih2 pun, ai masih di fasa belajar tentang banyak hal lagi. kalau tak setuju @ tak suka, jgn bom blog ai! or jgn mark as spam. tekan tanda X di sebelah kanan paling atas tu jer tau. then pergila layan mana2 online blogshop. ;)
sesungguhnya yg baik dari Allah... yg lemah dari kelemahan ai sendiri... wallahuallam...


ai akhiri dengan video osem ini yg mungkin dapat membantu kita fahamkan how to dress up in tht right way specially dlm persiapan menjelang hari raya ni...

 




Nota Kaki Cik Kaki:
Proses menjadi solehah tu bukan dengan menukar pakaian sahaja tetapi hati perlu diisi dengan ilmu. Bila hati kita terisi dengan ilmu, insha Allah ianya akan menambah iman dalam diri kita. Bila iman bertambah, jiwa kita akan selalu tergerak untuk berbuat kebaikan - Haruman Mawar


12 comments:

  1. i loikee!! makaseh bkongsi ilmu..bab stokin tu xlepas lg huhu..dulu pkai skang apsal tah xpkai huhu..

    ReplyDelete
  2. jelas, padat........

    TERIMA KASIH SAHABAT...kekadang telepas pandang jugak....huhuhuh
    lemahnyaa hati keciL ni..insya'allah akan ku perbaiki setiap langkah....

    nak jadik muslimah sejati ni bukan mudah seperti yg digambarkan ...PERLUKAN pengorbanan yg ckop tinggi..perlukan pengisian rohani yg mantap..

    moga-moga ALLAH permudahkan setiap urusan kita.insya;allah

    ReplyDelete
  3. SUPERDOUBLE like N3 nih....sayang kamu sahabat

    ReplyDelete
  4. tq atas perkongsian, superlike okay!

    ReplyDelete
  5. :).. benar itu.. semoga kita sama2 memperbaiki kelemahan diri..

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah, kita mampu cantik tanpa mengenepikan apa yg telah disyariatkan...

    ReplyDelete
  7. thats why saya prefer jubah cotton..biorlah nampak kembung tapi tak melekap..

    ReplyDelete
  8. TQ kak atas ulasan ini. tertunggu2 jgk saya bila akak nak mengulas tentang isu yg menjadi persoalan sy. saya sendiri bukanlah muslimah sejati. n diri belum lengkap sebagai seorang islam. tapi tak salah kan mengutip ilmu untuk persiapan ke arah itu. moga kita dapat sama-sama memperbaiki kelemahan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. o awk nyer soalan ker... knape x bg link. guna anonymous plak dia ;)
      hope jawapan akak yg bukan arif mana dpt menjawab soalan dekna.
      semoga perkongsian ilmu buat kita sama2 mendalami tanggungjawab kita sbg hambaNYA... untuk kita jd lebih baik dr apa adanya kita hari ini...

      Delete
  9. alhamdulillah tima kasih kak,sy setuju plg stju dgn "nota kaki" akk tu :) thanx 4 sharing ilmu yg brguna

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum Ina,
    just nak share my point of view, tapi mebi tersimpang sikit dari tajuk aurat tu
    bila kita dah menutup aurat dengan sempurna saya rasa kita patut behave as a muslimah dengan memaparkan imej yang baik jugak. bukan ape, a lot of people kat luar, dress da A with tudung labuh semua tetapi diorang tunjukkan imej yang boleh buat orang kata "pakai tudung labuh pun camtu".
    saya rasa show that the beauty of muslimah tu penting. show that our "keterbukaan" bukan rigid & takde common sense. Sorry..saya pun bukan sempurna but saya jumpa banyak sangat jenis2 yang kurang common sense contoh : tak bangun dalam LRT ketika ada OKU duduk, your pakaian is showing the beauty of islam, but you don't act like one, ada jugak yang pandang serong kat kami2 (yang tak bertudung labuh) bila kami join usrah/pegi ceramah.

    sorry, saya pun kurang pandai bab agama, but I want to stress that islam is beauty in every way, bukan satu cara sahaja.

    just share my thought ok..no offense..peace :-)
    betulkan jika saya salah

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Ina,
    Thanks for making my day. Suka baca post2 Ina.
    InsyaAllah semoga kita sama-sama perbaiki diri untuk menjadi muslimah yang lebih baik. Kadang-kadang sejuk hati bila tengok adik-adik cam Ina sekarang ni. Akak dah lama tak balik Malaysia, tapi dulu duk Malaysia kekadang tension tengok pelbagai ragam anak remaja sebab risau fikir future of anak2 kita nanti.

    Okayla, keep on publishing. BTW, your latest post on adab terawih tu, tone down sikit pun lebih baik..i mean, agak rough wording and the way it is presented. jadi kurang sopan lak. hehe.. Maaf ye menegur. But you are great at this kind of dakwah. keep it up!

    ReplyDelete