Wednesday, July 25, 2012

Hukum pamer makanan lazat di bulan puasa


dari Ustaz Azhar Idrus:
MAKRUH kempen makan sedap2 dan lazat di bulan puasa.

ooooooooooo... baru tahu.


dan dari Ustazah Bulatan Gembira saya:
Bulan puasa sepatutnya bulan tahan/kurang makan dan banyak mengingatkan penderitaan orang-orang yang kelapanran tp dah jadi bulan pesta makanan pulak kerana mereka masih kurang faham apa makna puasa dan hikmahnya.

saya terlepas pandang hal ini... :(
terima kasih ingatkan saya ustazah...

k, pasni saya cuba tahan gelodak jiwa gedix dari pos gambar2 juadah berbuka.
entry menjaja gambar2 makanan sedap akan dibekukan! insyaALLAH...

eh chop! cmne kalo saya nak update blog AKU BUKAN CHEF yer?
baru jer nak share resipi ikan percik, singgang tulang dan terbaru mlm tadi, siakap steam tanpa perlukan  steamer! ;)




**************************
UPDATE
**************************


MAKRUH tu maksud dia: buat tak dosa.. kalau tak buat, dapat pahala.
dgn erti kata lain: perkara yg tak disukai. so, pilihan di tangan masing2.

cuma saya (ini memang hanya merujuk apa yg saya rasa dan pendapat saya semata yer) terbuka mata yg inikan bulan puasa, bulan puasa sepatutnya bulan tahan/kurang makan dan banyak mengingatkan penderitaan orang-orang yang kelaparan. tapi kita buat cam pesta makanan pulak. so saya amik keputusan untuk tak menjaja makanan2 yg saya makan like: oh, semalam makan ikan steam, daging bakar, sayur goreng. ade onde2 jugak! pastu slurp air bandung cincau satu jug! perghhhhhhh~ terbongkam jap! then jaja lah gambar2 food kite yg super delicious tu  << - contoh jer ni yer.
kalau setakat pamer gambar food seketul untuk share resipi tu saya rasa tak ade masalah la kot. kalo aderpon, lagi sekali hukumnya makruh... 

so, takyah nak persoal kan mana isu ni. kamu rasa bermanfaat utk org lain specially isteri2 gojes dptkan saham berganda dgn msk utk anak n laki, teruskan... kalo setakat nak menjaja kasik tahu mkn tu mkn ni semata-mata, bagi saya, saya memilih utk kata tidak sbg tanda penghormatan bln puasa yg bkn bln pesta makanan. ok, sekian... ;)




16 comments:

  1. Ooooo..baru tau..makaseh..
    nk resepi ikan percik tu!!mnggoda hehe..

    ReplyDelete
  2. blog masak2 blh kot..kan share resepi..kongsi ilmu menambat perut suami & keluarga..byk pahala tu..=) periuk belanga kat blog tu dah lama gantung kan..penuh habuk dah..=P

    ReplyDelete
  3. kalu letak resepi tanpa gmbar xleh gak ke? tp mesti nk tgk gmbar gak kann..

    #alahai dugaan di bulan pose...

    ReplyDelete
  4. Nampaknya kena letak resepi tanpa gambo lah macam tu..then letak p/s:gambar akan diupload malam raya =)

    ReplyDelete
  5. tanya laa ustazah... nak share resepi sbb kita nak follow.. pleaseeee nak masak tuk suami.. leh x? tanya ustazah ye cik ina

    ReplyDelete
  6. Oww makruh ek.yelah, mmg kena faham konsep berpuasa yg luas tu kn..tp kalau bg resipi, mcm berkongsi ilmu dlm masakan kn.xpe kot.hehe

    ReplyDelete
  7. sila teruskan utk panduan bersama haha

    ReplyDelete
  8. Kaaannnn tp aku update kat blog jerk lah kot utk share resepi

    ReplyDelete
  9. As salam Ina,

    Lama tak menyinggah ke sini... Selamat berpuasa :)

    Hukumnya makruh, kalau buat (letak gambar) tak berdosa tp kalau tinggalkan dpt pahala :))

    Kita ada pilihan kan... Bergantung pd niat juga :))

    ReplyDelete
  10. Alamak.. Tp ros pos lpas bbuka... Lgpun masak kt umah apa la sgt kan?? :p hihihi

    ReplyDelete
  11. Saya serious nak resipi ikan percik cos ada request from hubby. Hubby plak ore kelate kan...huhu...if Ina dapat share, much appreciated! ")

    ReplyDelete
  12. yang penting nawaitu....entry makanan tu apa nawaitunya...kalau baik, baik la jadinya, kalau nawaitu hampeh, hampeh la jadinya ye

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. ..dalan Islam hanya ada 5 hukum, 1. Halal..2. Haram..3.Sunat...4. Harus...
    5.Makruh..so nyata dan jeles erk..Waallahuaqlam..

    ReplyDelete
  15. kak ina, post resepi jela.. gambar taruk lepas raya...buleh ker? hehehehe..
    sy dah xder idea nak memasak ni, nak resepi ayam percikkk...!!
    yumm..yumm..

    ReplyDelete