Wednesday, May 9, 2012

Krabi_May12 : Day 1 ~ Sunset at Aonang Beach sumpah osem! :p

Entry cuti2 Krabi sempena InaAchik 5th Marriage Anniversary bermula...
InsyaAllah, saya akan wak entry seringkas mungkin. *boleh percaya ker? :p

Alhamdulillah... percutian rancangan setahun lalu berlangsung dengan gemilangnya. Tiket flight dibeli pada bulan May.2011 masa AIR ASIA wak promo free seat. Sbg pengguna bijak (baca kedekut pon boleh), terus grab! Bila dah masuk segala mak nenek tax, harga still make EVERYONE CAN FLY WITH AIR ASIA. hehehheee... thanks AIR ASIA! :) Tapi giler lama peram tiket... setahun tu. Kalo mengandung, anak sempat besar kot. :p

Masa promo free seat tu, ada jugak promo untuk hotel. Dapat diskaun lebih dari 50%. Ada few hotel yang ade promo ni. Pastu tengok hotel Aonang Phu Petra Resort nampak cam menarik. sambar terus! *oke, nanti saya wak entry detail pasal hotel ni yer

Kami ke sana 4D3N, dari 2 - 5 May.2012.

Kami ambil Putra LRT Gombak to KL Sentral dan dari KL Sentral ke LCCT dengan bas Air Asia (RM10/pax).

Flight kami dijadualkan berlepas pada 13:15 pm dari LCCT. Flight tak delay, ontime! Tapi... oh ni lah pengalaman terbang di angkasa raya yang paling scary. Masa nak berlepas tu, hujan kat LCCT. Flight bergegar-gegar lebih 10 minit kot. Maybe sebab nak lepaskan awan2 kelabu mendung berarak tu kot. Tapi sumpah wa tell u der, memang scary giler. wa baca doa tak henti2. Minta Allah selamatkan perjalanan kami... dan Alhamdulillah, kami selamat sampai ke Krabi Airport seperti yg dijadualkan iaitu pada pukul 13:40 pm waktu tempatan (Thailand awal sejam dari Malaysia). Sampai sana, langsung tak hujan. panas kedering! :p

Let start the journey sayang... ;)

aku dan kamu terpisah. isteri di depan, suami di belakang.
So, masih tengah scary2 tu, genggam tangan sendiri... :(

awan berkepulan... langit kemendungan...
tapi keindahan ciptaanMU tetap tak dapat disangkal...

sampai sana, ada wakil dari pihak hotel tunggu.

Kami memang deal ngan hotel supaya jemput kami di airport untuk ke hotel. Bukan free yer, bayar oke! 600 Bhat (RM60) per car sebab malas nak headpening nak dapatkan transportation dari Krabi ke Aonang yang mengambil masa dalam setengah jam tu. Lagi pon kami tak tahu kat mana hotel kami nak stay tu kan... So gini senang citer... sampai sana dah ade orang tunggu, bawak beg ko then masuk kereta jadi mem besar... tup2, dah sampai hotel. hehehee...

bapak ketua keluarga *berangan naik limosin! :p

Sampai sana, sebut nama jer terus staff keluarkan 1 fail. Oh, kedatangan kami sudah dinanti... :) apakah???

Lepas tu, kami dibawa ke bilik. Bila staff tu bukak jer pintu, terus ai malu tau tengok bunga2 bergelimpangan atas katil dengan sepasang merpati 2 sejoli di situ... pastu staff tu wish: "happy honeymoon mam... enjoy your holiday..." ohhhhhh, terharu dan blushing lagi! *mode gedix on! :p

Terus rasa sayang nak baring atas katil...
*nanti saya bagi tips cemana nak bilik cantik begini. ada tips oke... kalo tak, mana ada nak deco cenggini...

Petang sket baru kami ke Aonang Beach untuk dapatkan package Island hopping ke Phi Phi Island untuk esok paginya.

Bila petang, kami melabuh buntut melihat keindahan sunset di Aonang Beach. Subhanallah... indah sungguh ciptaanMU ya Allah... Melihat matahari terbenam di kaki langit berwarna jingga... sumpah buat kami sangat2 tenang. oh, sumpah osem!

Allah menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang yang ingin mengambil peringatan atau yang ingin bersyukur - AlFurqan;62

suka gambar ini! u impress ur happiness sayang!

Jangan kau tulis namaku di pasiran itu, kelak hilang dihapus ombak...
tapi pahatkan namaku di lubuk hatimu, insya-Allah ia kekal di situ buat selamanya...
*uhuksssss~

dengan belas ehsan mat saleh kat situ, dapatlah kami gambar berdua sekeping... jadilah... nilah kesan kalau penyakit nyanyuk berleluasa. bawak tripod tapi soket (ker ape ntah nak panggil) penyambung kamera ngan tripod tak bawak. so, tripod tu hanyalah sbg beban penambah berat semata...

Kemudian, kami berpimpingan (nak jugak bagitahu, dasar sungguh!) menyusuri kedai2 di sepanjang Aonang Beach.

carik topi nyonya jual sayur sebagai perisai supaya muka tak melegam untuk island hopping esok.

Dan singgahlah kat satu travel agent muslim di situ. tanya mana restoran HALAL yang dekat2 situ. Diorang suggestkan CHABA THAI KITCHEN. Sebagai pendatang dengan izin di tempat orang, ok fine... kita ikut jer... Bila tengok buku menu, uihhhhhhh, mahal nya! achik tenangkan hati binik dia selaku menteri kewangan sepanjang percutian di sana: "bie, ni kan kawasan perlancongan. memang la..." oooooo... oke.

Tomyam seafood (penuh binatang) + sotong goreng curry ke ape ntah + nasi putih 2 + teh o suam + air suam = 405 Bhat (RM40.50). Sedap di awalan tapi muak di akhiran. kesimpulan: not suggested! kami jumpa restoran biasa yang sedap! nanti share! :)

Dah kenyang makan, tak larat nak jalan kaki. so ambil tut2 ni untuk balik hotel.
tambang = 100 Bhat (RM 10)

Sekian catatan hari pertama. Bersambung di lain siaran... ;)

1. wahhh...bestnya, romantika holiday !!! happy anniversary Ina :)

2. dah ptg2 mmg blog kamoo yg aku terjah dulu.. bila dah masuk part entry cuti2 ni mmg best..

3. 4 hari 3 malam, cuti yang sangat ideal...no rush...sgt cool....sunset tu mmg osem gila ar!

4. Date kamu macam date kita pergi sabah bah... dan flight kitaorang pukul 12 dekat2 dah nga flite kak ina.. nape x jumpe ek..hehehe.

dan pengalaman naik flite sebijik mcm pengalaman kitaorg.. gila takut.. masa tu kan hujan kak ina.. ingat flite nak delay dah.. serius masa tu takut.. tawakal je masa tu kalau dah sampai ajal, dok mana2 pon mati..

dan kita pon dok jauh nga suami.. tak suka.. pejam mata sorg2 pegang je handle kusi kuat2.. hahaha..

5. best..syiokkk...osem...dan semua ada..sweet uols!

6. lagi..lagi..lagi...

tak sabar nak baca...
    suka tgk pic view yg cantik2

7. Aku pun di Krabi. Weeee!!esok balik kl :)

8. tak sabar nk tunggu part seterusnya.. plan nak honeymoon kat sana gak :)

9. wah...kak ina dah start marathon..hehe..nice view of sunset kak ina..room deco cantik..klu Qoid tu..mau tak sempat amik gambar..kehkeh..tp tu lah kan..wlupun berdepan perkara kurang best..tp jauh perjalanan..luas pemandangan dan pemikiran..bumi Allah luas utk diteroka...

10. bestnya........Ina cerita detail2 tau....mmg teringin sgt nak pegi Krabi......suka nya tgk katil ada 2 swan bercium tu, hahhahaa.....

suka tgk Ina skrg....=)

11. arini ada 2 blogger wat pasal entry krabi
    suka baca bile nak g tu tak tau la hehe
    tingin juga nak jejak

12. ina..syoknye pi krabi...dh lama mintak kat ajax xdpt2 huhu... saya suka..saya sukaaa... ina pakai skirt biru tu...lawaaaaaaa...SUBHANAALLAH...dah lama xtgk awak melawa dgr colour2 terang

13. wahhh bestnya dpt berhoneymoon dikrabi, salah satu tempat yg akak idam2 sgt nak pegi...hehehehe

14. bestnye pi sana !! eh eh shawl ina nak2 sama dgn shawl akak :)

15. bestnya honeymoon.. koh koh koh

16. seronoknya dapat jalan2 mcm nie..mnggu entry strusnya. :)

17. salam perkenalan.. nice blog... bestnye dapt g krabi...Waiting for ur entry update.. awesome. Happy anniversary. Moga sentiasa Diberkati Allah hendakNya :)

18. rara pon masa g aussie dpt seat lain2.tp mintak kat kaunter nk duk sebelah2 sbb dh lah x pernah naik flight.sekali kena duk asing.mmg x lah kan.