Sunday, February 26, 2012

Tentang perjalanan wanita yg bukan bernama NUR HIDAYAH


Wanita solehah itulah yang cantik kerana kecantikan itu terletak pada BUDI, bukan BODY... #RT: Wardina Safiyyah OfficialPage


sape setuju sila senyum manis tanpa nampak gigi geraham bongsu.
oh, ramainya rakan gojes yg tersenyum manis begitu... loikeeeee! :)

Duluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...
saya (mood gedix tukar ganti nama AKU kpd SAYA) tak pernah berfikir akan jadi seperti seadanya saya hari ini. sebab saya rasa, tutup aurat tu cabaran terhebat bagi seorang wanita. cuma mampu memandang dan meletakkan wanita yg menutup aurat itu di satu level yang tinggi sambil tabik spring toing2 kerana mereka dianugerahkan IMAN yang amat hebat pada pandangan saya. yer, saya kata saya tak mampu tanpa berusaha untuk mencuba! kesian sangat dengan diri sendiri. mengaku kalah tanpa berusaha untuk berjuang. bukan kena angkat machine gun atau baling bom atom lawan dengan raksasa cam dalam citer otomen pun... cuma perlu fight dengan nafsu sendiri sahaja... :(

Satu hari... di sepuluh hari terakhir bulan puasa 2011...
Allah mendengar doa saya... doa nak jadi muslimat yg 'cantik' di matanya... is it HIDAYAH?! tak tahu... btol, sumpah tak tahu! blur! tapi rasa itu berbelah bahagi. rasa yang datang sepintas di kala saya rasa saya belum cukup sedia sepenuhnya. belum cukup kuat nak tinggal mekap MAC yang baru ditambah koleksinya... tak puas lagi pakai perfume Dior Addict To Life pemberian suami dan few perfume koleksi kesayangan... tak sanggup nak tengok jer beberapa dress dan baju baru dibeli yang tak sempat nak pakai pun lagi... cemana ngan baju2 raya saya yang merelip lip lap lip lap anak mami tu??? cemana kalau perasaan nak berubah ni sementara jer? ya Allah... saya takot sgt! sumpah saya di lema... tapi saya diingatkan dengan satu ayat dari al-Quran (lupa surah apa):
"Di kala kamu diberi hidayah, janganlah kau berpaling lagi kerana tidak akan ada hidayah yg seterusnya..." (ayat sebenar saya lupa tapi maksud nya kurang lebih).

bila ingat ayat ni... saya jadi takut. takut tidak akan ada lagi HIDAYAH untuk saya biarpun nama saya ditukar dari NOR AZLINA kepada NUR HIDAYAH... :(

Makanya...
saya mencuba! mencuba sehabis baik... biar saya menangis kerana kalah dari saya diselubung rasa menyesal satu hari kelak kerana saya tak berusaha untuk berjuang. saya mulakan step pertama: tinggalkan baju2 'jahiliyah' saya. saya clear wardrobe saya... akhirnya; hanya tinggal beberapa helai baju kurung yg kalerful. ohhhhh... baru sedar saya sangat jahil!
saya sarungkan baju kurung yang hanya saya pakai sekali seminggu di hari Jumaat di pagi Isnin... dipadan dengan shawl yang saya labuhkan di dadabadang. rasa baru menyelinap ke urat saraf: COOL! TENANG! SELESA! saya rasa saya buat pilihan bijak!

Dan kammoo tahu sayang2 sekalian??? mesti tak tahu. its oke, saya bagitahu...
suami ajak saya shopping bila saya termenung depan gobok baju yg kosong... biasa saya kena wak muka menggoda (la sangat) untuk ajak dia shopping tapi kali ni dia offer saya shopping dengan tajaan sepenuhnya tanpa sempat nak tunjuk skill menggoda pun! tapi kali ni saya tak ajak dia shopping di kedai2 kebiasaan saya pergi... tapi saya ajak dia pergi kedai jubah. dan dia belikan saya lebih 10 pasang jubah baru! oh lupa, beberapa shawl baru jugak. eh eh ehh... stok stokin dan stongan yg boleh pakai selama seminggu tukar hari2 juga! ada lagi... kasut baru juga... kammo rasa itu tak cukup menggembirakan ker kesayangan? laki support kammmooo shopping bukan sekadar moral support, tapi beserta sokongan kewangan yang tak berbelah bahagi! Sumpah menggembirakan!

Sekarang...
saya mula tersenyum melihat koleksi2 baru dalam wardrobe lama. ada bakul tabungan stokin dan stongan. mula explore fesyen2 baru (bagi saya). koleksi baru yg sangat ajaib sebab semua lemak terus pandai menyorok. ohhhh~ boleh makan tanpa rasa susah hati cam biasa sebab takut baju x muat! experience yg sangat best. dan, sekarang tak perlu termenung depan cermin nak pilih kaler eye shadow. bebas sindrom2 separa migrain bila lilitan shawl tak menjadi! hehehee... seronok!

Dan part paling mengujakan...
saya dapat kekuatan dan confident yang baru! sumpah osem!
kalo dulu saya tak boleh keluar tanpa mekap sebab saya rasa saya cam kembar mak lampir bila tanpa mekap. saya rasa saya tak anggun tanpa bauan yang wangi dari perfume yang berjenama... rasa sofistikated (tgk, eja sofistikated dgn betul pun saya dah tak pandai! :p) dengan baju gelobos besar sampai ramai kata saya sedang pregnant (amin).
saya dah berani mencabar diri sendiri melangkah berani tanpa mekap sebab saya percaya wajah yang cantik bukan pada kaler2 mekap tapi dari hati yang bersih... wajah yg selalu sujud padaNYA... dan cantik dan sophisticated (baru pandai eja) itu bukan baju yg menunjuk BODY, tapi BUDI.


Sekian, dari hati saya semata...
tiada kena mengena dengan orang lain samada yang hidup atau mati. juga tiada kena mengena dengan wanita bernama NUR HIDAYAH.

cubalah... kammo pasti rasa osem! menutup aurat tu tak sesusah seperti yang kita sangka...

penat nak baca karangan berjela? oke2... saya wak  kesimpulan ringkas tak lebih dari 50 perkataan:
Wanita solehah itulah yang cantik kerana kecantikan itu terletak pada BUDI, bukan BODY... #RT: Wardina Safiyyah OfficialPage
~> Menutup aurat itu sumpah osem! wardrobe dipenuhi baju, tudung, jubah, stokin, stongan bla3 baru... jgn risau, suami akan support keje2 shopping anda! the best is, felt a step closer to ALLAH :)
u go gurl!!! u can do it! n do it for pleasure of ALLAH...




14 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Senyum je baca entri Ina yang ni. Hihihi. Samalah dengan kita dulu. Awal nak berubah tu, laki ( masa tu bf lagi ) belikan tudung. Dia bkan jenis sound tapi dia sampaikan dakwah secara halus tp meninggalkan kesan.

    Start dari tudung tu lah, mula beli baju baru labuh2, longgar. Until one day, bila nak keluar, automatically terus sarung tudung. Wallah.

    Alhamdulillah! Senang je sebenarnya. Kita je nampak susah padahal kita sendiri sebnrnya kalah dgn nafsu kita sendiri. T__T

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...semoga saya juga diberi hidayah same cam Ina 1 hari nanti...

    ReplyDelete
  3. subhanallah, osemnya dpt hidayah Allah.....

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum...sis, mcmana nk mulakan? sy pernah cuba,tp sy x kuat..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..;)
    really2 hope dat i can be like dat too one fine day sis..:)

    ReplyDelete
  6. Sayu hati baca entry ni, semoga kamu sentiasa dalam redha Illahi.

    ReplyDelete
  7. ^___^ welcome to the club ina! Alhamdulillah... sgt osem kannnnnn?

    ReplyDelete
  8. Nice ! Doakan moga saya mampu berubah seperti ina ;) amin... nak try cari baju yg lebih labuh n longgar..

    ReplyDelete
  9. seronok baca tulisan akak;)
    tgh cri semangat nk beralih kpd yg lbh baik:)

    ReplyDelete
  10. kita tak penat baca karangan yg kamu katakan berjela..

    kita baca sampai habis tau!

    semoga satu hari nanti kita pun akan sekuat kamu.. masih mencuba..insyaAllah :)

    ReplyDelete
  11. insya'allah..saya pon nak jadi cam kak ina..saya masih dalam permulaan memakai tudung walaupon telah satahun lebih memakai jilbab..saya akan cuba memperbaiki dari sehari ke sehari....thanks akak...saya akan ikot cara akak..hope bakal suami sy akan support sy juga...amin

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah dgn perubahan ina....doakan akak pun berubah ke arah yg lebih baik.....

    ReplyDelete