Tuesday, July 22, 2014

Tentang kita...

Kita...
Wanita akhir zaman...
Mampu jadi isteri solehah yg menjaga kebajikan suami dan anak2...
Mampu jadi anak yg baik jaga kebajikan ibu dan ayah...
Mampu bersedekah dan melibatkan diri dgn pelbagai charity...
Mampu bercakap hal baik2, berkongsi nasihat, tafsir dan hadis...
Mampu jaga solat 5 waktu, puasa dan solat sunat terawih...

Tapi...
tak mampu menutup aurat seperti yg diperintahkan.
tak mampu nak buang sifat berhias dan bermekap...
Seakan cukuplah ibadahku...
Seakan aurat itu tidak berat dan pilihan.
Kerana apa? Kita kalah dgn nafsu.

Sukarnya mendidik nafsu.
Aku bicara bkn tentang kamu2... 


tetapi juga tentang aku. 

Sama2 kita didik hati dan nafsu...
Biar kita dikatakan wanita ketinggalan zaman tetapi bkn wanita akhir zaman.
Gambatte! Kita mampu!

#Gambatte = BERUSAHA dlm bahasa jepun. ;)






4 comments:

  1. sis...
    saya bab pakaian, boleh kawal napsu lg... cuma amal ibadah belum rajin nak berlipat gandakan.. in shaa allah.. doakan saya juga dalam mengejar hidayahNya...

    ReplyDelete
  2. saya juga salah seorangnya, masih bertatih-tatih untuk menutup aurat dengan sempurna...tapi masih ada compang camping di situ dan di sini..Allahu doakan saya yer :)

    ReplyDelete
  3. Allene:
    Alhamdulillah... Allah bagi kelebihan kut situ. InsyaAllah pakaian yg kita sarungkan akan memberi motivasi utk kita lipat gandakan amalan dan ibadah seiring apa yg kita zahirkan. saya doakan yg terbaik dan sudi lah doakan saya juga...

    Mrs Smile:
    Alhamdulillah... kurang2 kita sedar mana kekurangan yg perlu kita perbaiki. InsyaAllah jika kita bulatkan azam dan ikhlaskan hati, Allah pasti tolong. saya doakan yg terbaik utk awk...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak ina, usaha tangga kejayaan. in shaa Allah. muhasabah diri sentiasa... semoga Allah permudahkan urusan kita menuju ke arah lebih baik ~~~

    ReplyDelete