Friday, December 20, 2013

Rezeki anak yg tertangguh... :)

Assalamualaikum w.b.t.
terpanggil utk mencoret tentang isu sensitif sikit hari ni. maaf andai ada yg terasa... bicara ini utk membuka mata... sebab dah penat nak menjawab dan memberi kata semangat.

bagi aku (tegas sikit penggunaan ganti nama hari ni)... yer bagi aku. ulang suara lagi... bagi aku, ANAK bkn matlamat / kemestian dlm sebuah perkahwinan. mati aku kena tuduh kata taknak anak pulak kan lps ni. bukan gitu maksudnya ya... baca sampai habis dan baru buat konklusi. ;)

aku  letih nak ubah persepsi: kalau kawen takde anak tu macam kesian giler. mcm kamulah perempuan paling malang... hei hey heyyyy walewaleheyyyy, kalau gini cara berfikir, sampai tua hidup kamu tak tenang.

anak itu rezeki dari Allah. dan rezeki Allah tu luassssssssssssssssssssss sgt! kewangan, anak, kesihatan, suami yg baik, ketenangan hidup, bla3... semua tu rezeki.

menyusuri kisah perkahwinanku yg lagi 5 bln baru masuk 7 thn, aku, eh tak... kami. yer kami laki bini kini lebih berlapang dada. sumpah, kini tiada sekelumit kesal atau kecewa bila Allah lambatkan rezeki anak dlm perkahwinan kami. sebab kami temui rezeki yg jauh bererti dari rezeki anak itu sendiri iaitu: rezeki nikmat hidup dlm nur Islam adalah rezeki terbesar dari Allah buat kami. sumpah demi Allah, rezeki ini buat aku rasa ketenangan dan kegembiraan lebih dari apa yg aku jangka. kalau ini bayaran yg aku kena bayar utk rezeki anak yg tertangguh, sumpah aku rela... sumpah aku redha yg sebenar benar redha.


buat sahabat TTC,
sudah2 lah menangisi kekurangan yg satu ini... bukak mata dan lihat sekeliling, lihat sahabat2mu yg belum punya pasangan dan kamu akan sedar, betapa kamu masih beruntung dari mereka. sekurang-kurangnya kamu punya suami yg memelukmu dgn penuh kasih sayang di kala hari mu dirundung rasa sedih dan kecewa. kamu masih punya pasangan yg membelai dan mengusap manja rambutmu di kala menonton TV. masih punya suami yg sudi menaja brg shoppingmu. :)
senyumlah... perkahwinan bukan sekadar misi membuat anak smp berjaya... (eh mcm lucah pulak) tapi lebih dari itu. carilah keberkatan dlm berumah tangga. terus saling mencintai dlm mencari cinta Yang Maha Memberi Cinta. janganlah bersedih dan berdurja bila dgr berita kehamilan sahabat2 yg lain. buang jauh2 rasa cemburu. jadilah org2 yg bahagia melihat kebahagiaan org lain.

Allah tangguhkan rezeki anak bersebab...
Allah nak kita audit diri dan berusaha jadi isteri yg solehah... menyenangkan hati suami.
mendalami ilmu akhirat...
pergi kuliah, pergi kelas mengaji, pergi seminar, eh... byk sgt kalau nak senarai.
perbetulkan byk yang kurang sebelum kita membimbing amanah Allah.







34 comments:

  1. ina, nak share n3 ni yer. ramai sgt yg mengadu kat saya, bersedih hati pasal ni.
    very gud n3

    ReplyDelete
  2. assalam ina... kak cida pun melalui apa yg ina lalui...perkahwinan kami pun lg sebulan je...genap 7 thn... alhamdulillah...akak di beri juga kesempatan utk merasai pengalaman mengandungkan anak...

    sblm kita ada anak, byk masa antara kita dan suami...
    utk saling mengenali...saling memahami dan kekadang saling mengalah...
    akak dan suami pun x penah menyesali takdir kami...kami tetap jalani kehidupan dgn cara gila kami...

    moga ina dan suami juga di beri peluang itu satu hari nti
    andai masa tu lambat lg...guna la masa yg ada utk buat benda2 yg x mgkin boleh buat bila ada beby nti..
    cth..gi travel...climbing...merentas hutan2 negara...hihi...assalam..

    ReplyDelete
  3. Kak Ina..
    Rezeki ini luas sgt..mcm sy..alhamdulillah rezeki anak masuk 2 tp kdg2 tak punya kesempatan menambah rezeki ilmu Allah..tak punya kesempatan menjejak ke majlis ilmu.. itu semua rezeki yang tak dpt dijangkau dengan kekangan keadaan..apatah lagi membelai rambut bersama suami kala menonton TV :)
    Rezeki ini amat besar makna dan erti..Insya Allah..Allah Maha Mengetahui Segala-galanya..Janji DIA pasti!
    Alhamdulillah..Sy bersyukur dengan apa sahaja yang sy ada dan Insya Allah akan cuba mengejar lebih lagi utk akhirat kelak :)

    ReplyDelete
  4. Well said kak ina..
    Percaturan Allah itu adalah yg sebaiknya..

    ReplyDelete
  5. I pun x paham, bila org buat muka 'kesiannya kau x ada anak' pada i. Why??? I'm happy with my life. I yakin Allah punya perancangan yg terbaik untuk i. Maksud rezeki itu sangat luas... manusia je yg suka nak sempitkan rezeki itu adalah harta benda, anak dan segala yg berbentuk fizikal...

    ReplyDelete
  6. Setuju sgt dgn entry ni..even za sempat merasa berdua lbh kurg 5 bln dan skrg ada seorg ank, kdg za merasa rezeki nikmat berdua pula jauh..tp Allah tu Maha Adil Maha Penyayang..mcm2 rezeki Dia bg kat kte walaupun kte ni selalu lalai..

    ReplyDelete
  7. indeed~ moga kt tergolong dikalangan org2 yang bersyukur~
    Allahumma amen~

    ReplyDelete
  8. yup, setuju sgt ina! bila kita lihat dgn mata hati, insya Allah kita pasti akn terus sabar dan redha..kerna Dia lebih mengetahui segala apa yg terbaik buat setiap hamba-hambaNya sedang kita sendiri tidak mengetahuinya..apapun syukur dgn segala nikmat lain yang tak terhitung buat kita2 yg TTC ini walau diuji rezeki anak yg tertangguh ini.. :-)

    ReplyDelete
  9. entry bagus. kena tanamkan dlm diri yg anak bukan matlamat perkhwinan.

    terima kasih atas pengajaran ini. sama2 muhasabh diri.

    syg akak lillahitaala.

    ReplyDelete
  10. Setuju...Rezeki Allah tersaaaaangatlah luas..Saya selalu fikir, dikurniakan anak, or tidak dikurniakan anak, both pun ujian dari Allah. Bila ada anak, Allah uji dengan amanah. Bagaimana nak didik, besarkan anak ikut syariat Islam..Bila takde anak, Allah uji kesabaran kita, keredhaan kita..Tapi at the end matlamat tetap satu..Mencari redha Allah..

    Kalau kita berpegang pada matlamat yang satu ni, mencari mardhatillah, biar diuji macam mana pun, ada anak, takde anak, kehilanagn anak/orang tersayang, InsyaAllah kita akan dapat teruskan kehidupan dengan tenang...Sebab kita tahu, Allah sentiasa ada dengan kita, kalau kita sentiasa ingat Allah. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  11. saya pun dah mempositifkan diri sejak setahun lalu, yang mana terasa sangat walau rezeki anak tak ada, rezeki lain alhamdulillah bertambah-tambah, sentiasa rasa syukur, syukur, dan syukur. betul sangat, rezeki Allah itu luas. macam-macam rezeki lain yang kita boleh nikmati. mungkin orang lain yang tidak merasa tu tak tahu betapa luasnya rezeki Allah yang kita nikmati ini walaupun tanpa rezeki yang satu ini. kita orang terpilih kerana sedar akan 'rezeki lain' yang datang dan menikmati dengan penuh syukur. terima kasih kerana berkongsi. :)

    ReplyDelete
  12. betul tu kak.kalau ada kawan yg belum preggy tu.usah lah ditanya tanya.senyap2 je sudah lah.ni nk jugak sibuk2 tanya.haih susah dorg ni.

    ReplyDelete
  13. rezeki Allah itu luas sgt.. bersyukur lah :)

    ReplyDelete
  14. betul kata-kata u ni sis...setuju sangat...
    yg dah ada anak pun tak leka dgn amanahNya itu...

    ReplyDelete
  15. sangat sangat entry berguna...semoga aku yang punyai anak ini tak leka akan tanggungjawab besar ini....aku doakan kau juga sahabat...kau sebenarnya istimewa...sebalik belum rezeki ada anak...kau diberikan rezeki lain...punya rumahtangga yang bahagia..hugs kawan

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah akk setuju sgt dgn ina....Allah tangguhkan sesuatu utk kita bersebab yang kita sendiri tak terjangka....

    ReplyDelete
  17. smngt ak bc n3 ko ni beb
    setuju sangat..
    sebab penah gak lalui sket cm mn ko lalui..

    ReplyDelete
  18. betul kita mengharap tapi jgn sampai tujuan utama anak saje kann.
    iya pon happy je skang ni wpon masih bdua.hehehe.
    biarkan orang kata.asalkan kita bahagia ♥

    ReplyDelete
  19. salam kak ina....

    belum kawen org sibuk kata suruh kawen...
    da kawen org sibuk kata soh ade anak...
    dah ade anak org sibuk kata soh tmbah anak..
    sampai bila2 pon persoalan "orang" tu sentiasa menghantui kita...

    kita sibuk dgn orang kata...tapi kita xsibuk dengan tuhan...pencipta kita kata..

    bersyukurlah orang yang da berkahwin...
    anda ada teman untuk bercerita...kongsi suka dan duka...
    bg kami yg bujang pula?..

    apperance sy seperti kak ina....sjak ALLAH bukakan hati utk sy berhijrah...
    satu hari ada yg kata "kamu xnak kahwin ke?x tahu ke kahwin itu sunnah nabi?"...
    ALLAH..tuhan je tau hati saya nangis masa tu...
    jahil sgt saya di mata manusia lain rupanya...

    apa pun...prinsip hidup sy...
    pedulikan kata orang...yg pentg kata tuhan...
    x pentg siapa kita di mata orang...tp pentg, siapa kita di depan tuhan...

    -

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya senasib awak. ikut hati nak smash je. saya mmg boleh menjawab. tapi bila yg ckp tu org tua nanti kata kita biadap pulak. sudah la adik saya kawen dulu, tgh peknen pulak. lagi la org nak bising2 dgn saya. susah hati pulak dia dgn takdir kita. kita ni sedaya upaya utk bermujahadah dgn segala ujian ALLAH, sedaya upaya sabar dan redha, sehabis daya tahan nangis depan org.

      Delete
  20. thanks kak ina for this entry. at least syima rasa x keseorangan dlm hal ni..

    ReplyDelete
  21. ina... thanks untuk semangat ni..! entri ni macam tau2 je dila tengah down fikirkan "rezeki" ni.. :)

    ReplyDelete
  22. Kak Ina, entri yang hadir saat semangat dalam diri makin sayup. Terima kasih, terima kasih dan terima kasih. Hanya Allah SWT sahaja yang mampu membalas budi Kak Ina dan keluarga. Amin.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum Kak Ina, terima kasih di atas perkongsian entri ni.. menitik air mata membaca entri akak dan juga komen2 pembaca yang lain..

    Bersamalah kita berlapang dada.. lebiu..

    ReplyDelete
  24. likeeeee sangat n3 ni..moga kita semua muhasabah diri...ALLAH dah rencanakan yang terbaik untuk kita :-) kita terus berdoa dan usaha lebih gigih dan nikmati hidup berumah tangga dgn semanis nikmat dari ALLAH

    ReplyDelete
  25. setuju sangat dengan entry ni..mungkin bukan rezeki kite lagi kan..saya pon tunggu setahun jugak untuk dapatkan baby..tapi setiap hari berdoa dan buat ape yang termampu usahakan untuk dapatkan baby..alhamdulillah..suami tak pernah pon cakap benda2 yg negatif selama menunggu tue..dan kebahagiaan tu kita yang usahakan sendiri suami isteri..kite doakan awak mudah-mudahan dapat baby tak kira la bile2 pon..jangan cepat mengalah yer... :)

    ReplyDelete
  26. Teringat pesan sorg auntie bekenaan rezki anak ni..die kate if ade mlut2 xde insurans dok tnye bile nk ade ank? bile nk ade ank? tnye je blik kt die..bile nk mati?? Sbbnye bile ajal maut phm pulak tu sume keje ALLAH..sensitif bile tnye..dah tu yg psl dpt ank bukan keje ALLAH ke?yg suke suki hati nk tnye2 smbil buat muke tu nape?

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah saya dikurniakan rezeki anak tapi sekelumit pun saya tak ada rase saya ni lebih berbanding orang yang belum ada rezeki lagi. Tak ada rase saya lagi bagus dari mereka. Saya pun ada kekurangan yang mereka tak ada.. yang tak perlu saya nak canang-canang. Sebab saya tahu semuanye pinjaman dariNya. Siapalah saya nak takbur atas kurnia Allah. Bila - bila masa pun Dia boleh tarik nikmat yang dia berikan pada kita. Kadang sesetengah TTCian ni buat saya rase macam berdosa plak punya anak bile mereka tak ada. Sungguh saya cuba sebaik-baiknya untuk menjaga hati mereka. Kadang saya rasa macam nak sorokkan anak saya sebab nak jaga hati. What u are saying is how I want TTCian see their life supaya hati lebih tenang. Well said. Thanks for the inspiring words.

    ReplyDelete
  28. Tetiba menelusuri posting2 lama plak kat blog ni hihi
    alhamdulillah saya ada anak, walaupun hanya seorang, dulu2 selalu terluka & sedih dengan pertanyaan dan perli kawan2 n sedara mara mengapa anak sorang jer, mcm2 tekaan.. tp alhamdulillah.. dari situ banyak sgt mengajar erti kesabaran dan membuka mata dan minta bahawa sebenarnya nikmat dari Allah maha luas... moga Ina dikurniakan zuriat... doa yg ikhlas...

    ReplyDelete
  29. Tersentuh hati baca post ni. Tq for sharing..semoga satu hari nanti ada rezeki ina utk dikurniakan zuriat. Saya doakan..saya pun masih berusaha dpt kn anak..hanya Allah saja tahu apa yang terbaik..

    ReplyDelete
  30. I respect you sis! Hanya mengingati Allah hati jadi tenang. Bila segala apa yang berlaku, kita hubungkan dengan Allah, kita akan redha. Semoga Allah kurniakan awak rezeki zuriat dalam banyak-banyak rezeki yang dia kurniakan kepada awak ye..

    ReplyDelete