Wednesday, February 12, 2014

Menengking?! Tak... cuma berpesan. Bacalah! Aku rayu...


Di kala badan penat nak ke masjid, syaitan berbisik; tak pelah… hari ni tak payah pergi. Esok2 jer…
dgn kekuatan tipis tersisa, langkah diteruskan. sampai di sana, melihat Ustaz Ismail Kamus yg tinggi ilmunya pun sanggup dipapah utk datang berkongsi ilmu, ia satu tamparan hebat!


tajuk kuliah malam tadi adalah MENENGKING ORANG YG MENINGGALKAN SEMBAHYANG. (menggunakan kitab Wisyahul Afrah Wa Isbahul Falah, oleh Syeikh Muhammad Bin Ismail Daud Al-Phatani - yang mana kitab ini adalah hadiah dari Ustaz Ismail Kamus yg diberi secara percuma untuk jemaah yg hadir di Masjid Al-Khairiyah beberapa bulan lalu. Allahuakbar, mulianya hatimu wahai Murobbi...)


dgn kerendahan hati, saya ingin berkongsi isi kuliahnya di sini dgn sahabat2 dan kesayangan2 saya...

sebab saya takut... takut bila dibacakan ayat ini:
"wahai saudaraku! nyatakanlah bagi tiap2 org yg jahil segala perkara yg mencederakan segala yg wajib pada agama dan jika engkau tiada nyatakan maka engkau adalah org yg terlebih awal drp mereka yg dinyalakan api neraka dgn sebabnya spt yg dtg dlm hadis sahih; maka engkau termasuk pada mereka yg mengetahui dan tiada beramal dgn ilmunya, krn tiap2 org yg mengetahui sesuatu drp hukum syarak dan ia beramal dgnnya dan tiada diajarkan kpd yg lainnya, maka ia termasuk dlm golongan org yg mengetahui dan tiada beramal dgn ilmunya."

Allahuakbar!




----------

Berbalik pada isi kuliah, 

  • Tersebut pada hadis drp Anas bin Malik mengenai firman Allah: "qul a'udzu birabbil falaq". maka Anas bertanya apa itu al-Falaq ya Rasulullah? sabdanya (bermaksud): "iaitu suatu telaga dlm neraka Jahnam, jika burung terbang seribu thn tiada smp kpdnya ". maka aku bertanya: "bagi siapa wahal Rasulullah?" sabdanya (bermaksud): bagi org yg meninggalkan sembahyang tetapi tubuh badannya sihat."

  • Pada hadis yg diriwayatkan oleh Sayidina Omar bin Al-Khattab dan Abu Hurairah r.a dr Nabi SAW: "wahai Jibril! adakah umatku mensia-siakan sembahyang selepasku? katanya: bahkan pada akhir zaman, dtg beberapa org manusia drp umat tuan hamba, mereka mensia-siakan sembahyang dan mereka mentakhirkan segala waktu (waktu sembahyang) dan mereka mengikut keinginan nafsu, bagi mereka 1 dinar adlah terlebih baik drp sembahyang mereka"

  • Dan diriwayatkan bahawa perkara pertama yg dihisab ke atas seorang hamba pada hari khiamat ialah sembahyang. jika didapati sembahyangnya sempurna, diterima sembahyangnya dan diterima segala amalannya. jika didapati sembahyangnya kurang, tiada diterimanya dan tiada diterima segala amalannya.

  • Org yg meninggalkan sembahyang tiada diziarahi ketika sakitnya, tiada diiringi jenazahnya, tiada diberi salam kpdnya, tiada mkn minum bersamanya, tiada sahabat dan tiada yg bersekedudukan dgnnya, tiada agama baginya, tiada iman baginya, tiada bahagian baginya pada rahmat Allah dan ia bersama org2 munafikin pada lapisan neraka yg terbawah.


semoga perkongsian ini, ada hati-hati yg terjentik. juga sbg pil perangsang utk kita (terutama saya yg sdg menari-narikan jemari montok di sini) utk kekal istiqamah, malahan utk terus perbaiki diri. 
jika yg belum sembahyang atau sembahyang berlubang-lubang, kita usahakan untuk cukupkan 5 waktu sehari semalam. 
jika dah cukup 5 waktu, tapi selalu mentakhirkan (melewatkan) waktu sembahyangnya, kita usaha utk sembahyang di awal waktu.
dan... kita sama2 ushakan untuk tambah sembahyang yang sunat kerana yg sunat inilah akan membantu 'topup' sembahyang2 wajib kita yg terkurang /  tidak sempurna.

wallahuallam...

#bila mana aku berpesan, itu krn aku sayang...





4 comments:

  1. terima kasih sahabat, untuk peringatan ini.. :)
    rasa macam kena penampor jepun jer...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak ina. alhamdullilah. terima kasih untuk peringatan berguna ni kakak. in shaa Allah, mudah-mudahan diri terus ikut yang wajib (",)

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsian ilmu, teruskan..ada yg membaca (saya).

    ReplyDelete