Thursday, February 27, 2014

Masalah kendiri tentang cita-cita...


Di awal kenal maksud cita-cita, 
aku kata nak jadi GURU.
sebab masa tu, itulah kerjaya paling mulia di mata aku.
bila dah up sikit, nak jadi PENDIDIK pula…
padahal, maksudnya sama jer. 
kan dah kata, budak baru up kaedahnya.

bila masuk sekolah menengah, 
tetiba nak jadi PENULIS pula...
mungkin gara2 suka baca tulisan dan puisi Usman Awang dan A. Samad Said gamaknya. 

juga dah mula menulis puisi dan seloka.

bila matang sikit, nak jadi PROFESSOR pula.
aku sendiri pun tak tahu professor apa…
sebab tengok kat TV, kalau forum ker apa...
ahli panelnya mesti ada professor di depan namanya.
mereka bijak dan petah berkata dan aku pun mahu seperti mereka.
(azlina kuat berangan)

bila dpt keputusan SPM,
dgn ambil subjek fizik biologi kimia segala,
aku rasa macam nak ambik INTERIOR DESIGN la pula...
tapi cikgu pula nasihat; "sayang dgn keputusan periksa… ibarat trailer besar diisi kayu api jer. dgn result begini, ambiklah engineering"
masa tu aku langsung tak tahu apa jenis rupa bentuk pengajian yg bakal aku hadapi tapi ikutlah apa cikgu nasihat.

sudahnya...
kini tercongok aku di kantor kecil bergelar JURUTERA.
JURUTERA AWAM (HIDROLOGY & HIDRAULIC) 
spesifik nya.
terkadang ok... dan terkadang jiwa ku tidak bersamanya…

tapi ada pula cita2 baru...
aku nak jadi SURI RUMAH lah pula…
nak belajar menjahit dan buka butik sendiri pun ada…

di kematangan usia aku tertanya...
adakah aku punya masalah kendiri tentang cita2?
atau kalian pun serupa???

tapi aku percaya, Allah aturkan yg terbaik utk hambaNYA…

yang pasti... sekurangnya aku punya cita2 rigid seteguhnya...
aku nak jadi BIDADARI SYURGA.
cita2 yang ini... setiap hari aku berusaha utk dapatkannya.
takkan berubah dan moga Allah tetapkan sehingga berpisah badan dan nyawa...

# byknya 'pula'…

4 comments:

  1. Sy punya masalah yg sama...dari doktor, lecturer, arkitek, ID ending up jd civil engineer pd nama tp pd hakikat tugas, tak sepertinya...sblm kahwin, konon nk jd lady engineer, nk ade Ir. Nk ade Dr....lepas kahwin, ade anak, semua tu mcm x penting dah...rase mcm de satu benda yg sgt kurang dan perlu dicari, ditimba.. cita2 yg satu yg xkan berubah, insyaAllah...mencari tempat di dalam syurga...

    ReplyDelete
  2. semoga cita-cita yg last tu dimakbulkanNya...aamiin....

    ReplyDelete
  3. rasanya semua wanita pun begitu.. hehe
    dari bangku sekolah lagi.. saya tak berapa kisah tentang cita2.
    terikut2 kkawan dan cikgu je lah kan...
    nak jadi cikgu, doktor dan sbginya itu "template"nya
    last sekali... rasanya semua wanita yang sudah berumahtangga mmg teringin nak jadi surirumah...
    kini saya pun telah menjadi surirumah berkerjaya (dirumah)
    heheh work-at-home. dapat membina karier dan menjadi wife & mak yang sesempurna yang seboleh2nya...
    i have achieved my dream.

    ReplyDelete