Friday, July 12, 2013

Kembara Umrah March2013 [Part 6] - Perjalanan dari Kota Madinah ke Kota Mekah

Catatan Kembara Penyucian Jiwa terhenti dengan Ziarah Luar Madinah. Ok, sambung balik.
memang ambik masa, sebab untuk tulis cerita kembara ini, jiwa saya harus dlm tempoh bertenang. kalo menulis sekadar curik2 masa yg semput, memang tak dapat menulis dgn jiwa. wahhhh~~~ gitu kan. ini semua poyo! ;)

ok, sedut nafas dalam... buang segala kepoyoan. otak ligat berpusing terkenang segala memori di sana. masih segar!

Hari ke-5 kami di Madinah merupakan hari terakhir kami di Bumi Rasulullah...
kami berangkat ke Mekah petang, lepas Zuhur. pagi tu saya dan suami menziarah makam Rasulullah buat kali terakhir (untuk trip kali ini. harapnya ada lagi rezeki berkunjung ke sini. azamnya tinggi!).



Lepas Zuhur, makan laju-laju... naik ke bilik persiapkan diri. mandi sunat ihram dan solat sunat musafir. masa ni, hati kecut sampai masuk toilet 2 3 kali. tengok suami siap berihram pun nangis. rasa macam... rasa yg sgt macam2 lah! 

Di kala bas melewati Masjid Nabawi untuk meninggalkan Bumi Madinah, rasa sedih yang tak terbendung. sungguh, perasaan meninggalkan Bumi Rasulullah ini begitu mengayat hati. di sini jasad kekasih Allah disemadikan. air mata bercucuran...  suami yg di sebelah cuba memujuk: "insyaAllah... nanti kita datang lagi yer bie..." 


di Lobby hotel sebelum berangkat meninggalkan Bumi Madinah.
yer, saya memilih hitam utk umrah pertama saya. saya hanya mahu pastikan aurat saya benar2 terjaga. saya diberi pencerahan yg tiada sunat bagi wanita memakai putih. ianya sunat bagi lelaki sahaja. dan pesan saya, jika pilih putih, pastikan ia tidak jarang. segan saya bila melihat jemaah wanita yg pakai putih tapi 'garisan lintang' di tengah belakang jelas kelihatan. 


 semakin jauh meninggalkan Kota Madinah... Kota yg memberi seribu satu kisah yg manis...
ya Allah, izinkan kami berkunjung dan berziarah ke sini lagi...


Kota Madinah ke Kota Mekah jaraknya lebih kurang 420km dan tempoh perjalanannya mengambil masa lebih kurang 6 jam.

Lebih kurang 10+- km perjalanan dari Kota Madinah, kami ke BIR ALI yang mana inilah miqat bagi jemaah haji/umrah yang datang dari Madinah. di sinilah kami berniat ihram dan solat sunat ihram. diiringi dengan solat sunat minta Allah permudahkan ibadah umrah saya dan suami. masa ni, dah tertunai rukun umrah yang pertama. azlina, awk dalam ihram skrg... dlm proses tunaikan umrah! ya Allah... berdegup kencang jantung ni.

Miqatmerupakan sempadan bagi ibadah haji/umrah seseorang itu dikira bermula (batas-batas yang telah ditetapkan). Apabila melintasi miqat, seseorang yang ingin mengerjakan haji/umrah perlu mengenakan kain ihram mereka dan memasang niat. Miqat digunapakai bagi haji dan umrah


Bir Ali dari lensa galaxy tab jer. snap dari dalam bas jer sebab keadaan sedikit kelam kelibut krn masa yg terhad. lagi pun masa ni dah takde hati nak ambik gambar dah.


Bila naik ke bas, jemaah semua berlafaz niat lagi sekali bersama mutawwif. dan bila bas bergerak menyambung perjalanan dan kami semua mula bertalbiah dgn pimpinan mutawwif.

Labbaikallahumma Labbaik. Labbaika Laa Syarika Laka Labbaik. Innal Hamda, Wan Ni’mata, Laka Wal Mulk, Laa Syarikalak.
"Hamba-Mu datang menyahut panggilan- Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan ni'kmat serta kerajaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu".

talbiah ni benar2 menyentuh hati saya. biasa tgk dalam tv bila musim haji. skrg saya bertalbiah dan dalam perjalanan menjadi tetamuNYA. satu perasaan yg sukar diceritakan. dalam hati, doa tak henti2... semoga Allah terima kami sbg tetamuNYA.


sepanjang jalan saya memilih untuk bertalbiah dan berzikir. takut tertidur. nak jaga wudhu' untuk solat maghrib dan isya' dulu. pandangan ku lontar ke luar tingkap. pandangan padang pasir dan batuan batuan itu sangat mendamaikan. 


Kemudian, kami berhenti di hentian macam R&R iaitu di WADI QUDAID. ada sebab kenapa pihak Andalusia memilih Wadi Qudaid sbg tempat persinggahan. ia adalah utk mengingati perjalanan hijrah Rasulullah dari Kota Mekah ke Madinah tanpa bekalan yg memadai dan ianya perjalanan yg tidak mudah dan tidak juga ringan. di sini berlakunya 1 peristiwa tentang mukjizat yg Allah bagi pada Rasulullah. kambing kurus milik Ummu Ma'bad yg tidak lagi mampu mengeluarkan susu tetiba mengeluarkan susu yg banyak setelah Rasulullah mengusap kantung susu kambing tersebut dgn menyebut nama Allah. Allahuakbar!
[untuk cerita terperinci tentang peristiwa ini, boleh rujuk di SINI]

Di sini kami ada restoran, toilet dan surau. di sinilah kami solat Maghrib dan Isya'. cuma pada pendapat saya, better kekalkan berwudhu' atau sediakan botol wudhu' sebab kalau perempuan susah sikit nak ambil wudhu'. sebabnya toilet di sini agak daif sikit utk kuantiti jemaah yg ramai. 

makanan yg disediakan oleh pihak Andalusia. memang sedap dan terbaik! tak pernah lagi saya makan nasi Arab kering kotang yg menyelerakan begitu. tapi tak tahulah sedap atau lapar. hehehee... tapi memang kat sana Allah permudahkan sangat2 sebab apa makanan yg dihidang semua sedap pada saya yg sebenarnya agak memilih sikit bab makan. Alhamdulillah... antara nikmat yg Allah bagi.


perjalanan diteruskan dan pelbagai cabaran boleh nak sampai ke Mekah. tak perlu saya cerita apa dugaan2 nya tapi perjalanan kami jauh lebih mudah berbanding dengan hijrah Rasulullah dan sahabat2 baginda. tiap kali berhadapan dgn masalah dlm perjalanan kami, doa yg tak henti2 supaya kami dapat sampai dgn selamatnya ke Kota Mekah. 

Alhamdulillah... lebih kurang pukul 10malam, akhirnya kami sampai di Kota Mekah. dari belahan malam, jelas kelihatan Menara jam Abraj Al-Bait sebagai mercu tanda Kota Mekah. ya Allah... aku sudah dekat dengan Masjidil Haram... makin dekat dengan Kaabah!!! 

akhirnya aku menjujung langit dan berpijak di bumi suci MU ya Allah... kamu tak mimpi azlina!!! 


***bersambung***


6 comments:

  1. alhamdulillah, meremang bulu roma baca perjalanan nie.. teringin nak ke sana.. InsyaAllah

    ReplyDelete
  2. Teringat masa umrah makan bertalam mcm ni, senduk masuk piring masing2, ustaz tegur, patutnya makan terus dari talam bkn senduk ke piring masing2.. allahualam..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak ina. subhanallah. allahuakbar! sheila terasa sayu baca entri ni kak. mohon sambung cepat ya.. bertuah sungguh menjadi tetamu di rumah Allah :)

    ReplyDelete
  4. Allahuakbar...!!!meremang bulu roma..
    (fb: Cik Cilik )

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum Azlina, bila nak sambung entry umrah? Penulisan Azlina alhamdulillah senang dipahami. :)

    ReplyDelete