Monday, February 18, 2013

Saya ke Hospital Swasta bukan sebab saya kaya!!!


Assalamualaikum kesayangan...

Ingin saya kongsikan suatu pengalaman yg amat MENGECEWAKAN saya:

nak jadi cerita, saya suami isteri perlu membuat satu suntikan di bahu. saya pergi ke satu klinik swasta, doktor perempuan tapi tiada vaksin yg saya perlukan. saya tanya; boleh tak kalau saya dptkan vaksin di mana2 klinik dan buat suntikan di klinik tersebut. jawapannya boleh. k, setel.

ke klinik ke-2, doktor lelaki. suami saya buat suntikan di sini. dan saya minta beli vaksin sahaja (harga sama jer sama ada buat suntikan atau tidak tapi tak ape, saya tak kisah bayar extra janji aurat saya terjaga). bila ke kaunter; pembantu doktor tu tanya kenapa tak buat suntikan kat sini jer. saya cakaplah, saya taknak sebab doktor laki. pastu pembantu tu cakap: "doktor pakai glove la" - suami: "kalau cucuk kat tapak tangan boleh la kot" - pembantu tadi: "selak sikit jer" ... gulppppp

malas nak panjang cerita, saya beli vaksin itu dan terus ke klinik pertama tadi.
bila jumpa doktor (seorang HAJAH) utk buat suntikan dgn berbekalkan vaksin saya bawa tu. doktor tu tanya: "kenapa tak cucuk kat klinik bla2 tu jer?" - saya: "doktor tu laki jer ada. taknak ah!" - doktor hajah: "ala... cucuk kat bahu jer pun"

again, tersentak saya!!!
knape semua org ambil mudah tentang aurat dan sentuhan segala ni?!  apatah lagi dengan title hajah itu saya ingat doktor perempuan itu faham kenapa saya taknak cucuk di klinik doktor lelaki tadi. dan paling tidak pun, hormat keputusan saya dan bukan persoalkan kenapa!
 
ini bukan darurat, kita masih punya pilihan!!! 

dan ini bukan kes pertama... hal yang sama berlaku masa saya buat treatment to get pregnant sebelum ini. begitu juga bila saya terpaksa buat D&C bila keguguran. dipersoalkan kenapa sanggup berhabis beribu-ribu sedang ada klinik kerajaan yang jauh lebih menjimatkan. org fikir kita ni berduit... high class.. PLEASE... ini bukan pasal berduit atau jaga standard segala... ini tentang AURAT! semua ini adalah untuk memastikan doktor yang merawat adalah perempuan yang mana bila ke klinik kerajaan, kita tiada pilihan. kalau dapat doktor perempuan, bonuslah! tapi jika ditakdirkan doktor yang bertugas, pilihan apa yang kita ada? ya mungkin jika bernasib baik, kita masih boleh request nak doktor perempuan. tu pun kalau permintaan dilayan. jika tidak, terpaksalah tadah. oh NOOOOOOO!!! jika terpaksa bergolok gadai atau berkorban hal lain untuk ini, tak ape... saya rela! insyaAllah... ALLAH melihat dan akan membalasnya. 
 
wahai WANITA... buka mata dan hati... jangan MEMANDANG REMEH hal ini. 
AURAT kita MARUAH kita. MAHKOTA yang hanya milik suami.

 kita berhak untuk pertahankan HAK dan hal2 yg menjadi HAK MUTLAK kita!


sekian...






36 comments:

  1. itulah dia Islam millennium, pendapat/pandangan pun jadi millennium sama...wuallahualam

    ReplyDelete
  2. Apa yang dibelanjakan kerana Allah Taala, insya-Allah akan digantikan semula.. Tabik spring sama kamu..

    ReplyDelete
  3. kalau allah bagi rezki lebih dan kita berkemampuan kita boleh buat pilihan..sama juga mcm bersalin..saya prefer swasta sama seperti alasan kak ina..tapi diperlekeh even oleh keluarga sendiri..bukan la kaya tapi masih berkemampuan ke situ apa salahnya..melainkan kalau keadaan saya sudah darurat..

    ReplyDelete
  4. saya pun sama memilik untuk bersalin di private hosp atas sebab ni. sbb saya tahu bagaimana kita diperlakukan jika di govt hosp. menjadi bahan experimen doktor2 pelatih. di seluk berkali2 utk bahan pengajian mereka. bukan seorang dua tp lebih.saya tak nakkkk!!!! masa nak bersalin ramai2 menyaksikan kita bersalin... huhuhu

    ReplyDelete
  5. kenapa seorang doktor bergelar hajjah berkata begitu? kenapa mempersoalkan keputusan kita untuk memilih tempat mendapatkan pemeriksaan perubatan. hmmm..kita pun pernah berhabis wang sebab nak dapatkan pakar kulit di hospital swasta. bagaimanapun agak malang sikit sebab terpaksa dapatkan suntikan akhirnya di klinik kerajaan sebab hospital tu tak dapat berikan rawatan terbaik. yang menyuntik ialah amoi. perhatian, amoi Cina (sekiranya bukan Muslim) ni batas aurat dia sama dengan lelaki ajnabi.

    ReplyDelete
  6. HM...kalau masih tak mampu macam mana?..no choice......ye lah arr kalau dh sikit incomenya..org boleh kata..kumpul lah duit..tp still tak boleh jugak ?...apa pilihan yang ada??? ada org nk bg duit kat kita tak?...so...

    ReplyDelete
    Replies
    1. at least usahakan...
      jika tak mampu juga, nak wak cemana... hanya mampu berdoa Allah ampunkan kekurangan kita...

      Delete
  7. yup2.. sptt nye mmg harus pilih ..

    tp kalau dlm keadaan darurat rs nye di harus kan , kalau x mati ler pesakit.. huhuuh

    cm kes sy zaman remaja dlu, sakit gastrik smp rs cm nk putus nyawa, yg hanya ada doc lelaki (klink dkt dgn rumah). kalau nk pi hkl mmg jauh la.. so nak x nak terpaksa la selak area pinggang sy TAPI dgn syarat , abah sy ada di sisi..

    ReplyDelete
  8. Salam Sis, I storngly agreed with you. :)

    We have choice to choose. I have read Ustazah Noraslina's blog (Dr. Zaharuddin's wife), she said, if we are REALLY REALLY REALLY wish to keep our aurah well, Allah will help us eventhough we are from average income.
    Orang pasti kata, "ala, suaminya DR. duit banyak." Sebenarnya tidak, masa nak bersalin tu, Dr. Zaharuddin masih belajar, duit pun cukup2 makan. Tapi niat memang benar2 nak menjaga aurat isteri, Allah permudahkan. InsyaAllah Simpan niat. Rezeki itu datang pelbagai cara. InsyaAllah. :)

    -Nani-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah maha tahu apa yg kita mahu. jika benar kita benar2 ikhlas dan bersungguh, InsyaAllah DIA bantu.

      terima kasih atas perkongsian.

      Delete
  9. Saya pun masa mengandung dan bersalin tak putus2 doa moga masa check up dan bersalin nanti dapat doktor wanita. kalo check up kat klinik kerajaan ibu dan anak inshaAllah doktor dan staff nurse kebanyakan wanita (tak pernah tengok lagi doktor/stuff nurse lelaki di letakkan kat klinik ibu anak). dan masa bersalin tiga2 anak dapat stuff nurse wanita (bersalin kat hospital jeli) alhamdulillah, dan kat hospital selayang dapat doktor wanita, tapi bangsa India, agak kecewa tapi terpaksa redha sebab tak der pilihan masa tu. Tahniah ina, pilihan di tangan kita. :-)

    ReplyDelete
  10. as salam ina

    boleh tau mana ina beli jubah2 ina? lawa la. inform la eh.. sy baru nk berjinak dgn jubah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...

      ini dah off topic ni tapi takper, soalan dilayan. heheee...

      yang ni saya beli di kedai Muslimah di Giant Tmn Permata, Ulu Kelang, depan TEWAH jual kain pasang.
      dan kebanyakan jubah saya beli di Care4 Wangsa Maju.

      Delete
  11. yuppp..setuju...takkan nak tadah kat doktor lelaki plak..maruah suami kita tu kan..kalau tak mampu boleh usaha dengan cara lain..di Malaysia sekarang Pakar Sakit Puan seorang lelaki, Pakar Sakit Tuan seorang perempuan...sgt payah bagi seorang wanita untuk buat rawatan..terutama macam saya yang berusaha untuk dapatkan anak..biar la habis duit pun..janji dpt jaga maruah saya dan suami..jika niat kita baik..ALLAH akan bantu..insha Allah...

    ReplyDelete
  12. Zaza setuju dgn pendapat Ina..!
    Fahamilah tentang kaedah batas2 aurat bgi seorg wanita @ lelaki yg bukan muhrim. byk lagi situasi lain yg patut masyarakat mulai ambil berat tentang keadaan sekeliling..semoga kita semua menjadi lebih baik dari sehari ke sehari..

    ReplyDelete
  13. As salam InaAchik..

    Alhamdulillah..topik yg bermanfaat utk para muslimat..setuju sangat..ramai yang tidak kisah terutamanya bila bab jumpa doktor..mujurlah klinik panel memang doktor perempuan (kecuali doktor ganti)..

    masih banyak lagi yang perlu saya perbaiki dalam diri..In Shaa Allah akan saya perbaiki

    ReplyDelete
  14. sy pun prefer doc perempuan. bukan sahaja aurat terjaga, tp juga boleh berkongsi masalah tanpa rasa segan.

    ReplyDelete
  15. terima kasih semua atas perkongsian pengalaman dan info.
    sama2 kita usahakan yang terbaik untuk menjaga aurat dan maruah seorang isteri. jangan cepat mengalah dan kata "aku tak mampu" tapi pakai iphone dan gadget2 canggih, handbag berjenama! ;)
    jika benar niat kita ikhlas dan benar2 mahu menjaga, InsyaAllah Allah akan bantu... doa banyak2... doa kuasa power yg ramai pandang remeh. :(

    ReplyDelete
  16. kayna pun sanggup kumpul duit bersalin kat hospital swasta sebabkan nak pilih doktor perempuan. Dengarkan kawan yang bersalin di semi gov/ gov, kadang2 pelatih lelaki pun datang seluk. Sambil selamba dia kata, da sakit tak heran da.. Uhh... InshaaALLAH selama saya sakit nak bersalin pun, kayna masih sedar. Dan mmg mengharapkan cuma doktor perempuan Islam je. InshaaALLAH.

    ReplyDelete
  17. topik ni pernah dibincangkan dlm SOLUSI, n ada seorg ibu sanggup gadai brg kemas dia demi nak jaga aurat&mencari redha Allah demi utk mendptkan doktor wanita di klinik swasta walaupun mereka tidak kaya

    ReplyDelete
  18. Insya Allah akan cuba lepas ni.. cari doktor perempuan saja..

    ReplyDelete
  19. barulah saya faham dan terima alasan kenapa memilih hospital swasta...saya mencari sebab dan alasan...kerana kalau nak dibandingkan perkhidmatan wad kelas 1 untuk pekerja gov takda beza dengan wad swasta.....sebelum ini ramai kawan2 saya bersalin swasta semata-mata menjaga standard..tidak pula kerana hal-hal aurat begini...

    ReplyDelete
  20. Tahniah dan moga istiqamah menjaga aurat, serta istiqamah mempromosikan penjagaan aurat kepada muslimah lain

    Saya seorang doktor, RAMAI doktor yang tak faham keperluan pesakit jaga aurat, termasuk doktor2 yang bergelar HAJAH seperti dalam situasi saudari. HAJAH tak semestinya FAQIH.

    Mungkin petanda akhir zaman, negara barat lebih meraikan keperluan pesakit wanita yg mahukan doktor wanita. Ni contohnya hospital bersalin yang pekerjanya SEMUA wanita (swasta) http://www.theherald.com.au/story/455591/all-female-obstetric-service-at-newcastle-hospitals/

    Lebih menyukarkan situasi, golongan ustaz dan ustazah pun ada yang kata takpe, sikit je, utk perubatan dll sedangkan situasi2 tersebut tidak termasuk dalam kategori darurat (kerana ada pilihan doktor perempuan dan bukan kes emergency).

    ReplyDelete
  21. Ye, kalau kita mampu tak salah kita nak pilih doktor kan, sebagai suami atau isteri bab2 selak2 ni memang kita malu kan... Tapi tu la, tak semua orang yang mampu tu.. N ada yang mampu kita nampak tu, tapi maybe dia ada nak guna duit tu nak buat benda lain kan... So memang depend kat orang tunla kan... Tapi bab2 aurat memangla kita kena jaga, tak dinafikan...

    ReplyDelete
  22. setuju..aurat kita mestilah kita yg kena bersungguh2 nak jaga... sy juga banyak belajar dari pengalaman sendiri...insya Allahhh urusan kelahiran akan datang nk buat kt hospital swasta kerana boleh memilih doktor wanita n dkelillingi nurse wanita... semoga Allah bantu permudahkan segala urusan ini, aminn...

    ReplyDelete
  23. setuju sangat.rezeki tu ada bila niat kita betul. saya sendiri diperli bila bersalin di private hospital hanya kerana nak jaga aurat dan mahukan dr perempuan. bukan di perli sahaja,hospital yang dipilih pun turut di kondem oleh rakan-rakan. mentality apa pun saya tidak tau.luckly husband memang seorang yang pentingkan aurat dan tidak kisah dengan duit yang boleh di cari semula.sebab tu la kami berjimat jermat dan tidak membazir bila tahu saya pregnant.

    ReplyDelete
  24. Anda semua bertuah kerana dilimpahkan rezeki.. Tapi untuk mereka yang benar2 miskin (nak makan pun cuma nasi kosong) pasti rasa sedih kerana tak mampu... Beruntunglah anda semua...

    ReplyDelete
  25. Jika betul2 tak berkemampuan dimaafkan pada syarak la pulak. At least usaha apa mampu...
    Wallahuallam

    ReplyDelete
  26. Tidak ramai doktor wanita yg mahu ambil kepakaran o & g kerana ia sangat mencabar dari segi mental dan fizikal ini. Dan tidak ramai pula suami yg sanggup memperisterikan mereka kecuali lelaki yg benar benar faham jihad seorg wanita untuk wanita.

    ReplyDelete
  27. We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833


    Regards
    Ir. Aznial Rahmat
    Director
    KASIH Group
    012 312 9264
    aznial@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Assalam sis..minta izin share..

    ReplyDelete