Friday, February 8, 2013

Bulatan Gembira & repekan random di Hari Jumaat

Assalamualaikum kesayangan2 hati hamba...
semoga Jumaat yang indah ini buat kalian tersenyum tayang gusi mensyukuri segala apa yg Allah beri... dan semoga sentiasa dalam lindungan Ilahi...

Seperti biasa, Malam Jumaat saya ada Usrah atau nama kiutnya Bulatan Gembira.
semalam blk kerja dah dkt pukul 8 mlm. mmg badan penat tahap tak larat nak bercakap dah... so ingatnya memang dah tak larat lah nak gi ✿ Usrati Jannati ✿ tapi bila baca status dari Murobbiah kesayangan; Ustazah Zaimah yang bergegas bertolak dari kursus di Genting Highland semata-mata utk sesi tarbiyah bersama anak2 usrahnya... terus rasa macam: orang yg nak bagi ilmu begitu sekali 'beria'nya... kita yg nak disuap ilmu ni pulak, penat sikit jer dah taknak pergi. masa takde usrah, ko beria nak usrah. dah ada usrah yg osem, ko nak monteng pulak. dushhhhhhhh!!!

lepas tu terus teringat satu petikan dlm buku tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi; dunia ini memang untuk berlelah... tempat rehat kita adalah di akhirat. duppp! hati bagai terkena tumbukan padu kuasa halilintar satria perkasa baja hitam! dapat rasa segala bapak setan dalam diri lari lintang pukang cari tempat sembunyi. niat nak landing2 manja di tilam empuk di katil gojes ku buang jauh! terus terjun katil dan bersiap sepantas kelajuan awan kandung air tunggu masa nak hujan lebat (orang gemuk mana boleh lari laju2 :p) 

suami baik hati nak hantar dan tunggu bininya berbulatan gembira. katanya; orang tunggu anak tusyen... suami tunggu isteri usrah. comel jugak aper... ololooooooo~~~ terima kasih suami!

berada di bulatan itu, rasa lelah penat beransur hilang...saat memeluk ustazah, tetiba hati sebak sangat... oh, wajah ini sentiasa mengingatkan saya tentang indahnya SYURGA (alamak, ada air mata bertakung di kala menaip entry ini). gembira juga bila peluk sahabat2 bulatan yg lain; akma yg suka carik pasal dgn saya... kak lily yg awet muda... my dear zatie... ada kak mel yg tertinggal keretapi... hiks~ oh sayang rakan2 bulatan gembira saya...

dan semalam Ustazah bagi penghormatan kalau2 saya nak request untuk 'tadabbur' surah2 mana yg saya suka. memandangkan saya baru membaca tentang surah 'kembar'; surah Al-Muzzammil dan Muddathir dan surah itu bagai memberi suntikan yang halus dalam hati saya... saya request untuk Tadabbur Surah Al-Muzzammil.


Surah 73, Surah al-Muzzammil (Yang Berselimut) : 
 
Bismillahi al-Rahman al-Rahim (Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani).
73-1:  Wahai orang yang berselimut!
73-2:  Bangunlah di malam hari, kecuali sedikit.
73-3:  Satu perduanya atau kurangilah daripadanya sedikit.
73-4:  Atau lebih daripadanya. Dan bacalah al-Qur’an itu dengan perlahan-lahan. 
73-5:  Sesungguhnya Kami (Allah) akan menurunkan kepada engkau perkataan yang berat.
73-6:  Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih mantap dan bacaan lebih berkesan.
73-7:  Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari, urusan yang panjang.
73-8:  Sebutlah nama Rab (Tuhan) engkau, dan beribadahlah kepada-Nya (kepada Allah) dengan sebenar-benar ibadah. 
73-9:  Rab (Tuhan) masyrik dan maghrib, tiada Ilah (Tuhan) melainkan Dia (Allah), maka ambillah Dia (Allah) sebagai pelindung.
73-10:  Dan bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik. 
73-11:  Dan biarkanlah Aku (Allah) bertindak terhadap orang yang mendustakan itu, orang yang mempunyai kemewahan, dan berilah mereka tangguh  sebentar.
73-12:  Sesungguhnya pada sisi Kami (Allah) ada belenggu-belenggu yang berat dan api yang menyala-nyala. 
73-13:  Dan makanan yang menyumbat kerongkong dan azab yang pedih.
73-14:  Pada hari bergoncangan bumi dan gunung-gunung, dan jadilah gunung-gunung itu tumpukan-tumpukan pasir yang berterbangan. 
73-15:  Sesungguhnya Kami (Allah) telah mengutuskan kepada kamu seorang rasul, yang menjadi saksi terhadap kamu, sebagaimana Kami (Allah) telah mengutuskan seorang rasul kepada Fir’awn. 
73-16:  Maka Fir’awn menderhakai rasul itu, lalu Kami (Allah) seksakannya dengan seksaan yang berat. 
73-17:  Maka bagaimanakah kamu akan memeliharakan diri kamu jika kamu tetap kafir kepada hari yang menjadikan anak-anak beruban.
73-18:  Langit menjadi pecah belah kerananya, adalah janji-Nya (janji Allah) itu pasti terlaksana.
73-19:  Sesungguhnya ini adalah suatu peringatan. Maka sesiapa yang menghendaki nescaya dia menempuh jalan kepada Rab (Tuhan)nya.
73-20:  Sesungguhnya Rab (Tuhan) engkau mengetahui bahawa engkau berdiri kurang daripada dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan daripada orang yang bersama engkau. Dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Dia (Allah) mengetahui bahawa engkau tidak dapat menentukannya, maka Dia (Allah) menerima taubat engkau, kerana itu bacalah apa yang mudah daripada al-Qur’an. Dia (Allah) mengetahui bahawa akan ada antara kamu orang yang sakit dan orang yang berjalan di bumi mencari sebahagian daripada kurnia Allah, dan yang lain berperang pada jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah daripadanya, dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat, dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Dan kebaikan apa sahaja yang kamu perbuat untuk diri kamu nescaya kamu memperolehi di sisi Allah yang baik dan lebih besar pahalanya. Dan mohonkanlah keampunan kepada Allah, sesungguhnya Allah adalah al-Ghafur (Maha Pengampun), lagi al-Rahim (Maha Mengasihani).

cuba kammo2 kesayangan hati hamba baca terjemahan surah ini... saya baca berulang-ulang... terasa ssesuatu yg istimewa... seakan serasi dengan jiwa... memberi sentuhan yang berbeza. tidakkah kamu rasa apa yg saya rasa? rasa yg tak terucap dengan kata... yg pastu menjentik lubuk rasa.  ya Tuhan... sungguh Engkau Maha Pengasih Maha Penyayang! 

Lepas tadabbur surah ini, banyak perkongsian2 lain yang kami bincangkan. tentang situasi Islam yang semakin meruncing hinggalah perkongsian peribadi. 


kesayangan2 hati hamba...
bersimpuh sopan dari kiri ke kanan: 
Zatie, Kak Lily, Ustazah Zaimah murobbiah disayangi, saya (perlu ker nak diperkenalkan lagi :p), Nissa, Akma n Kak Mel.




Di kegelapan malam... 
ku sujud padaMU Tuhan. 
Ya Allah, damai dan tenang!
KAU buang segala resahku... 
KAU padam segala lelahku... 
KAU permudahkan urusanku...

di hujung sujud, satu pintaku...
Tetapkan aku di jalanMU.




6 comments:

  1. seronok nye dpt pi usrah ... tingin jgk , tp ada bby kecik ni tkut menganggu org lain je.. uhuhhu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    memang tengah mencari dan teringinnnn sgt nak berusrah.
    nak join...boleh ? kat mana ye? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...
      di Pejabat IKRAM Setiawangsa. :)

      Delete
  3. duhhhhh jauh nya...
    saya stay sg.buloh :(
    Jenuh dah mencari group usrah ni..masih belum jumpe.. :(((

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.. saya pun duk sg bloh. tak jumpa juga group usrah ni.. nak sangat join kak ina :(

    ReplyDelete
  5. waa...bstnye..ade bulatan gembira...hopefully..insya Allah..saya dijumpakan dgn bulatan gembira ini...btw..saya stay di rawang..then haritu..beberapa kali ternampak pejabat IKRAM di gombak...how yaa nk joint?

    ReplyDelete