Tuesday, March 24, 2015

4 Kalimah berat timbangan sesudah Solat Subuh


Suatu hari di awal pagi, sebelum suami keluar ke masjid,
dihulurkan sebuah buku kecil dan kata;
"nanti lps solat Subuh, isteri baca ni" sambil tunjuk di tempat yg dimaksudkan.

Sebab happy dgn 'hadiah' dr si suami, maka saya nak share 'hadiah' tu dgn kengkawan dan moga kita sama2 dpt 'rasa' sikit sorang. *smile emoticon


|
|
V


Selepas habis berwirid dan berdoa selepas Solat Subuh, bacalah sebanyak 3 kali:

"Subhaanallahi wabihamdihi, 'adada khalqihi, wa ridhaa nafsihi, wadzinata 'arsyihi, wa midaada kalimaatihi" 
(Maha Suci Allah, aku memuji-Nya sebanyak makhluk-Nya, sejauh keredaan-Nya, seberat timbangan 'Arasy-Nya dan sebanyak tinta tulisan kalimat-Nya.)

‪#‎Fadilat‬: Menurut riwayat Imam Muslim, sekali menyebutnya mendapat pahala seperti bilangan yg disebutkan (sebanyak bilangan makhluk ciptaan-Nya, sebagaimana Dia redha pada diri-Nya, seberat timbangan 'Arasy-Nya dan sebanyak kalimah/catatan yg ada di Lauh Mahfuz).

‪#‎Hadis‬: Dari Juwairiyah binti Al Harits isteri Nabi SAW r.a., katanya Nabi SAW keluar dari rumahnya pagi-pagi setelah selesai solat Subuh, dan Juwairiyah masih berada di tempatnya solat. Setelah waktu Dhuha Rasulullah SAW pulang sedangkan Juwairiyah masih duduk di tempatnya semula. Rasulullah bertanya kepadanya, “Apakah engkau sentiasa duduk (berzikir) seperti itu sejak ku tinggalkan tadi?” Jawab Juwairiyah, “Betul, ya Rasulullah!” Sabda Nabi SAW, “Aku hanya mengucapkan empat kalimat sebanyak tiga kali semenjak itu, yang kalau ditimbang dengan apa yang kau baca dalam zikirmu sejak tadi, nescaya sama berat. Kalimat itu ialah: ‘Subhanallahi wa bihamdihi 'adada khalqihi, wa ridha nafsihi, wa zinata arsyihi wa midadi kalimaatihi.’” (Sahih Muslim Bab - Zikir, Doa, Taubat , Istighfar No Hadis – 2348)


4 comments:

  1. Replies
    1. sama2 kasih... moga ada manfaat utk kita bersama...

      Delete
  2. rupanya ada lagi besar ganjaran pahala dari Haji dan Umrah.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.......memang bermanfaat.....pahala yg besar dari haji dan umrah selepas mengerjakan solat sunat dhuha. Ini yg ku cari.

    ReplyDelete