Wednesday, May 7, 2014

Jika benar kita bertegas dalam menutup aurat...

Jika benar kita BERTEGAS DALAM MENUTUP AURAT...

kita pasti akan ambil berat hal TUDUNG; 
berjayakah menutup apa yg harus ditutup dgn sepenuhnya; 
ia tak cukup sekadar labuh tapi tidak dijaga pandangan sisi juga pandangan belakang.

kita pasti tak akan berkompromi dengan STOKIN. 
takde istilah terlupa pakai stokin atau lupa mana dicampak stokin.
tak kisah ke mana pun kita pergi...
ke laut ke pantai... biar basah.

kita juga pasti takkan bertolak ansur dgn STONGAN (baca hand socks). 
labuh pun lengan baju, jika masih terselak bila melakukan sesuatu walaupun sekadar bercakap (ni jenis mulut bercakap, tangan pun bergerak), pakailah handsocks... 
malas sangat, pakai baju/blouse/jubah yg ketat di pergelangan tangan.

kita juga pasti tak kemaruk nak berfesyen dgn dress getah di pinggang walopon baju tu longgar, 
tak kemaruk fesyen blouse di-tuck-in ke dalam skirt kembang. 
tujuan kita berbaju longgar adalah untuk menutup susuk badan, 
jadi apa tujuan lagi diikat diketat di bahagian pinggang. 
kan?!

ramai yang rasa sempurna menutup aurat hanya dgn berstokin walaupun baju ketat bertudung singkat... 
ramai yang rasa sempurna menutup aurat hanya kerana berjubah dan bertudung labuh walaupun tak pakai stokin, lengan baju tersingkap.

ini bukan mengkritik...
jauh lagi menunding jari...
ini peringatan bersama...
ada mungkin kita terlepas pandang...
ada mungkin kita mengharap ada yg sudi mengingatkan.
sama2 kita perbaiki...
jika benar kita bertegas hidup berTUHAN.

moga Allah istiqamahkan kita wanita2 akhir zaman menjadi wanita cantik di sisi TUHAN...


berfesyen sekadar Syariat membenarkannya...



11 comments:

  1. Terima kasih mengingatkan. Saya dalam proses ke arah lebih baik. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana mengingatkan..dalam proses ke arah yang lebih baik...doakan saya jadi macam awak juga yer :)

    ReplyDelete
  3. peringatan yang baikk, setuju, kena sedar diri hidup berTUHAN!

    btw, jemput join GA saya, hadiah insyallah barangan Crabtree & Evelyn dan Tupperware! :)

    http://fatihashuhaimy.blogspot.com/2014/05/mrs-farizal-ga-2014.html

    ReplyDelete
  4. InshaaAllah....sama2 memperbaiki diri...ingatan yg sangat bagus:)

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, entry Ina banyak membantu akak berubah . Terima kasih dik

    ReplyDelete
  6. betul la kak..kdg2 syaitan tu hasuuuttt je...ala takyhla stokin..kang basah nak main laut..kain tu singkap sikit..kang basah leceh...haih..mudah-mudahan saya juga istiqamah menjaga aurat.
    tapi...
    masalah paling dilema spjg saya paki stokin ni..selaluuuu sangat hilang sebelah apabila dibasuh! jenuh cari merata, jumpa.
    kdg2 masa sidai ada, masa angkat takde sebelah. hahaha..misteri sungguh laaa...
    -@mrsihtifaz_-

    ReplyDelete
  7. thanks for this reminder!

    come visit my blog. I sometimes write about how I became a work at home mummy through my online Shaklee business. work at home mummy like me

    ReplyDelete
  8. salam pkenalan kak... sy singgah nk cri group usrah... dlm proses mndkt kn dri dgn allah n ingin kan bimbingan... tq kak...

    ReplyDelete