Thursday, September 19, 2013

Cemburu???


cemburu sahabat berumah di tepi pantai, 
tapi tahu kah kamu tiap tahun dia ganti kipas baru yg senang berkarat?

cemburu rumah kawan ada penghawa dingin,
tahukah kamu dia menangis tiap kali membayar bil?

cemburu teman berjalan sini sana,
tahukah kamu dia makan udang ketam sebulan sekali time gaji jer?

ubatnya... 
syukur apa yang kita ada...
bila redha... bila syukur... selesai masalah cemburu. 



nikmati hari-hari indahmu...

berbahagialah dengan apa cara yang kau mampu...


dan berbahagialah melihat sahabat-sahabatmu berbahagia.








dan terasa ingin berkongsi madah tak berhelah yang indah...

Imam Shafi'i membuat suatu analogi yang cukup indah melalui syairnya:

"Berkatalah sesuka hatimu untuk menghina kehormatanku. Maka diamku dari orang yang menghina adalah suatu jawapan. Bukanlah ertinya aku tidak memiliki jawapan, tetapi tidak pantas (tidak padan) bagi seekor singa melayani kerenah anjing-anjing".





sekian...




12 comments:

  1. indahnya syair Imam Shafi'i... setuju sangat :)

    Eerrr.. tapi rasanya org rumah tepi pantai tak perlukan kipas kan? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saper kata x perlu kipas? panas wooooooooooooo~~~
      meruap. kalo duk tepi pantai jer beranginnya.

      Delete
  2. Setuju dgn kak ina...bersyukur dgn apa yg ada..tak perlu cemburu dengan kemewahan, kesenangan org, sbb harta kesenangan bukan kunci bahagia...Rasa syukur tu sbnrnya yang membuahkan bahagia..

    ReplyDelete
  3. betul...kita nampak hebat orang sahaja..tetapi kita tidak nampak hebatnya pemberian Allah kepada kita..

    ReplyDelete
  4. ya! lebih baik bersyukur dgn apa ynag ada :)

    ReplyDelete
  5. tq ina atas peringatan ni. hidup atas kemampuan diri. in sha Allah, hati tak sakit. kalo nak jugak mcm tu usaha la kan. ;-)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak ina. thanks sharing kak. insyallah. teruskan bersyukur, kita takkan mudah rasa cemburu dengan orang :)

    ReplyDelete
  7. syukur itu adalah apabila kita bahagia dalam kekurangan... terima kasih berkongsi peringatan ini

    ReplyDelete
  8. Umah sy bkn tepi pntai tp tepi laut..seyes angin best siut! Klau dok level tggi mmg meruap but me dok tgkt 2 jaa..eh! X da kena mengena dgn entry lak!

    Alhmdulillah..:)

    ReplyDelete
  9. mohon utk di sharekn..ilmu yg sgt berguna

    ReplyDelete