Friday, July 12, 2013

Adab bila berIFTAR bersama keluarga, rakan dan taulan. Eh, oke apa adat berziarah di bulan raya bawak ke bulan puasa! :)

# wah tajuk kemain berjela... ;)

Bila bulan puasa, haruslah nk berbuka dgn keluarga dan rakan2 tersayang. baguslah! lagi bagus dari open house kot! bulan puasa ni lah nak buat amal  specially bagi makan utk orang berbuka tu kan besar pahalanya. bayangkan sekali berbuka, jamu 2 orang tetamu berbuka. dah berganda dah pahala puasa,. yeaaaaa!!!


Sabda Rasulullah saw: 
"Barang siapa yg memberi makan org yg berpuasa, dia akan mendapat pahala sepertinya dan ia tidak mengurangkan pahala org yg berpuasa sedikit pun. " [HR At-Tarmizi]

sebagai manusia tamak dan haloba, saya rasa kita patut grab peluang ni! saya nak ubah tradisi tahun ni, saya taknak jemput datang beraya... tapi nak ajak berbuka puasa kat rumah! kita pecahkan tradisi menziarah dari bulan raya ke bulan puasa. tapi... tapi ada rules and regulation-nya atau bahasa sopannya adab ;)


1- sebelum azan, kita ambil masa untuk doa (macam saya dan suami baca doa lazim lepas solat tu jer) sebab masa dekat nak berbuka tu adalah antara waktu mustajab berdoa.
2- lepas tu kita sambung dengan doa berbuka dan doa makan bila azan maghrib dilaungkan. bila beriftar dengan kawan ni, mesti makan sambil borak2 dan of course akan ambik masa. so kita berbuka dengan kurma dan secangkir air jer dulu
3- so rule/adab yg ke-3 nya adalah kita solat maghrib berjemaah dulu. so, bolehlah berwudhu' sesiap sementara menanti waktu berbuka tu.
4- lepas solat, tiba masa menjamu selera. lauk-pauk takyahlah hover meriah sangat... kita makan sederhana jer. kuih tu takyahlah sampai 2 3 jenis... ntah2 kuih langsung tak berjenis pun sebab saya laki bini berbuka nasik ngan lauk pauk mcm dinner hari2 kebanyakan (bukan bulan puasa) jer.
5- lepas berbuka, lepak2 talk2 jap... tapi maaf kalau terpaksa halau tetamu sebelum Isya'. tak pun, kita sama2 ke masjid untuk tunaikan solat Isya' dan terawih. bukan kata tak boleh solat di rumah... boleh lah untuk kaum wanita... tapi lelaki kena ke masjid. bukan setakat afdal jer yer kalau lelaki. dan even wanita boleh solat di rumah, untuk saya yg takde kekangan daripada anak ke aper ni, tetap memilih masjid. pahala solat berjemaah berganda... dan yg penting, kat masjid saya (baca dekat rumah saya) ada tazkirah. so majlis ilmu tu penting bagi saya. kalau esok tak kerja, boleh la kalau nak sambung moreh kat rumah semula... kalau esoknya kerja, mintak maaf la yer. hehehee... 


ok, ada 5 rules/adab yg perlu dijaga. tak susah pun... best aper! silaturrahim sesama manusia dan Allah terjaga dalam masa yg sama! oh, indahnya hidup bersyariat!!!


ok, sesiapa nak datang ziarah raya ke rumah saya, meh datang masa bulan puasa meh... saya sangat2 mengalu alukan tapi maaf kalau saya tegas dalam 5 adab di atas. :)


Alhamdulillah... tetamu pembawa berkat ke InaAchik Baiti Jannati di RAMADHAN pertama...
yeaaa!!! berjaya bolot 3 pahala puasa 'gemok'! i loike!!!
dan lepas berbuka, dapatlah tazkirah free dari ustaz tentang perkara2 yg membatalkan puasa.
double suka! dahla bagi saya peluang kaut pahala puasa mereka, lps tu bagi ilmu pula!
***bulatan gembira ada di mana2... biar pun di meja makan! ;) ***
pukul 8:30 mlm, tetamu saya mintak beransur pulang.
mereka ke masjid mereka... suami (knape tidak kami? jeng jeng jengggg) ke masjid  dia..

InsyaAllah hari ni ada tetamu seterusnya...
datang berkongsi juadah berbuka apa yg kami makan...
Alhamdulillah... syukur ya Allah atas rezeki yg dapat dikongsi ini...

#tak sabar tunggu weekend nak berbuka dgn family pula!


# 5 adab ini tiada dalam mana2 buku Adab mahupun Fiqah atau kat mana2. ini berdasarkan pendapat, kesesuaian dan kehendak kami sbg tuan rumah sahaja. nanti jangan claim saya sesat buat hukum sendiri pula! :p


4 comments:

  1. Assalamualaikum kak ina. terima kasih share adab. insyallah akan diterapkan. bestnya dapat banyak pahala kan :)

    ReplyDelete
  2. subhanallah, indahnya Islam.. kalau sudah duduk berdua dengan suami, insyaAllah, nak juga buat mcm ni. skrg kt rumah family, agak terbatas sbb ahli keluarga mmg dh ramai.. :)

    ReplyDelete
  3. nak jugak berrpuasa dengan Kak Ina. (':

    ReplyDelete