Wednesday, August 18, 2010

Carik spare part kereta murah

"ooooo oooo balik kampung... o ooo oooo balik kampung... hati girang..."
saper xtau lagi sudirman ni, raya kat KL sensorang! xyah blk kampung!!! bosan giler dow... aku 1 family (masa tu aku x kawen lagi) pernah wak keje bodo x blk kampung. kunun nak merasa raya kat KL. sudahnya, raya kat shopping mall wa ckp lu! org sedap telan lemang ketupat rendang segala, kitorang layan McD! KL nyer sunyi sampai tahap kalo baring kat MRR2 yg kunun jam nak mampos biasanya tu... xder kete pon sudi nak langgor ko! NYESAL gilos!!!
*baru puasa masuk hari ke-6 dh pikir nk blk beraya kat kg...

tp ni bkn nak cerita pasal balik beraya... ni nak citer pasal kenderaan tonggangan utk balik raya... harus servis n baiki apa yg patut kan...
duit lagi! mana belanja nak beli baju raya... handbag raya... kasut raya... kuih raya... kerepek raya... balang biskut raya... langsir raya... duit raya... pendek kate semua nak raya...
pendek kata ker... panjang kata ker... duit tetap ngalir cam air...
masa ni harus bijak berbelanja... juga bulan bermurah hati...
murah hati... bukan boros! *amaran achik kat bini dia... hu3

k, berbalik kpd topik asal...
biasanya bila baiki kereta, aku ops silap... achik akan hantar kete dia kat workshop kwn dia (dari regular customer maka jadilah kwn)... kwn x kwn... bisnes ttp bisnes. kalo x, bisnes ntah ke mana... kwn ntah ke mana... *tersasar lagi*
baru2 ni, kete achik tu mintak absorber... pastu lampu dpn pon dia mintak baru gak... memula kami survey la jugak kat bengkel2 area lembah klang ni... paling murah:
  • absorber depan brand Kayaba (kategori yg kokak gak ni) = RM 340 sepasang
  • lampu depan sebijik = RM 95
  • so total kat situ = RM 435 barang sahaja x masuk upah
tapi kali ni, abg ngah aku advise kan kitorang suh carik spare-part sendiri... sesuatu yg baru bagi kami! sbg budak baru belajar, tok guru bawak kami gi kedai spare part paling murah dia pernah jumpa (abg ngah aku mmg suka ukur jalan).

kedai tu nama Sin Chin Huat Auto Supply.
terletak kat Jln Datuk Haji Eusoff, Jln Ipoh.
encik tauke kedai, sila bagi saya diskaun lenkali sebab dah promote kedai enchik... :)

achik ngan abg ngah aku ngah kautim abis ngan apek tu...

memang jimat giler wa ckp lu... meh sini aku listkan barang n harganya...
  • absorber brand Kayaba = RM 240 (sepasang)
  • lampu depan = RM 60
  • wiper (brand elok sket dari Bosch) = RM 35
  • so total up = RM 335 barang sahaja x masuk upah
kowrang leh compare sendiri antara aku hantar bengkel (maksudnya spare part tu ikut harga bengkel la) ngan beli spare part sendiri n hantar bengkel upah pasang... x pandai congak, tekan scientific calculator brand Casio... bagi aku, berbaloi baloi!!!

10 comments:

  1. kalau ko nk jimat lg...soh achik g blajo automotif.jimat byk nokkkkkkkkk...cam cik kitol.takyah anto bengkel.ehehe...

    ReplyDelete
  2. ratusiput:
    tang tu aku x yakin nok ngan achik. karang x pepasa 'evo' jd kete sorong nanti! hahahhaa

    ReplyDelete
  3. make sure apek ya x tipu ktk!!!! kelak x sampai kpg...
    ingat berhati2 d jln raya yer kakak ku...
    n jgn drive laju2 kang kene saman..=p

    ReplyDelete
  4. flo:
    sik tifunya lah... sudah ramai org tau psl kedai ni...
    yer2... mekasih di atas nasihat adikku... saman?! gulppp!

    ReplyDelete
  5. aku tumpang adik aku jer..jd co-pilot.. :)

    ReplyDelete
  6. makdara terdiva:
    lagi jimat nok! dat y aku xnk beli kete... hehhehee

    ReplyDelete
  7. yer na bapak aku suka buat gini beli sparepart ..yang tukang pasang megat..ehhehe..kerahan pak mentua

    ReplyDelete
  8. mimy:
    megat terer upanya... megat, tlg pasang aku nyer skali! hehheee

    ReplyDelete
  9. aku tak kira aku nak gak tepung tuuuu..aku nak tulis setiap komen ko...ayat yg same...nak tepung tu!!! nak tepung FINNA

    ReplyDelete
  10. mahal la naik g sparepart ka pj bay brother blkg court mammoth old town pj dekat ngan ipd pj

    ReplyDelete