Friday, August 19, 2011

Da making of Tart Nenas. Ada disertakan resipi yg sempoi ;)

memula harus keluar mencari bahan2nya yer kengkawan...
boleh pergi ke pasaraya2 berdekatan anda.

bahan2 yg terlibat.
tart nenas tu aku beli siap jer. x kuasa nak mengacau eh... 
takut kurus. nanti baju raya longgar :p
sebekas kecik tu memang cukup untuk 1 adunan (80 biji +-)
aku guna brand NONA = RM 8. oke, sedap untuk orang malas.


sebab 1st time mengukis, kena beli penimbang dan pam tart gulung.
penimbang import from Giant = RM8 (harga sebenar rm7 plus sen2)
acuan tu mmg bikin hangin sebab beli kat carefour dlm rm14, 
gi giant dlm 7 hengget lebih jer.


manusia robot (achik) sedang mengayak tepung gandum dan jagung.



adunan + inti yg siap digentel gentel...
aku gentel jem nya, achik nguli adunannya...
best plak mengukis sambil bercinta ;)


dah siap digulung dan beratur secara sopan menanti masa nak lepak dalam oven.


after 20 min... tingggggggggggggggg!!!


keluarlah tart nenas yg gebu cam ulat gonggok kata achik
sambil jeling2 kat aku... cam aku x tahu...
padahal nk kata tart nenas gebu cam tukang kukisnya... bluwek!


bunyik jer azan, tart ni lah benda pertama aku telan.
sekali gigit. perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... tanpa segan silu nak puji sedap gilos!
gebunya... x manis sgt... terus rase, lagi sedap dari yg aku beli thn lepas!


resipi adalah diadaptasi sepenuhnya dari BLOG SI CEPIT:
suka sebab resipi dia mudah senang & sedap! 


Bahan
60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5.pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
9. Sapukan dengan kuning telur
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.


atas nasihat seorang rakan, tang butter dan majerin tu aku tukar kepada buttercup sepenuhnya. kira seketul tu memang cukup2 lah... katanya lebih gebu & sedap. aku yg 1st time mengukis ni ikut jerla... malas nak soal bebanyak sebab memula nak buat ni, butter ngan majerin pon aku xtau beza. hahhahahaaa...

dengan adunan di atas + jem nenas sebekas tu aku dapat 80 bijik 
(dah tolak yg rasa2 tahap kenyangkan perut yer)
total kos tak termasuk kos overhead (penimbang + acuan tart) = RM 18.50
pastu bahan cam tepung semua tu ader lagi. so boleh buat satu adunan lagi cuma kena tambah 1 ketul butter cup (rm 2.50) ngan sebekas jem nenas (rm 8) dan menjadikan total kos utk 160 biji tart nenas = RM 29. cer tekan kalkulator... berbaloi tak?!


nanti datang raya rumah aku jamu tart nenas jer...
kedek?! eh, nak datang raya ker nak datang makan? :p


# kengkawan, cubalah... pasti korang akan bangga ngan diri sendiri nanti. sure jadinya... aku mulanya sket nyer risau takut tak jadi... 1st time mengukis kekdahnya... sekali bila jadi, rasa tapak kaki jenjalan beraya kat angkasa!


16 comments:

  1. waaaaaaaaa...teror kamu yer kakak...

    ReplyDelete
  2. Ina!!!! jadik la tat nenas awakkk...kagumm gilerrr....gebusss mulusss je.....mesti sedap..jeles tau xdapat buat..:(

    ReplyDelete
  3. tatau pulak senang buat tart nenas nih.. apa ke hal dorang jual mahal nak mampsss.. tp aku tak paham cane inti jem yang dah digentel smbil berchenta tu boleh ada dlm gulungan adunan tepung tu.. penat dah mak bayangkan.. tp masih tak terbayang.. ko balut satu2 ke cane nok?

    ReplyDelete
  4. suke tgk Ina buat.....saya malas!!! kuih tunjuk pls, hahahaha....

    ReplyDelete
  5. pasni nak buat kueh pe plak?

    ReplyDelete
  6. sak mekchu tak pnh buat kuih tart ni..hehehe...aku se niaga dlu mmg guna jem nona ni sbb dia tak manis tak masam sgt.secukup rasa.tp se tu harga mua 4.99...pastu naik 5 lbh...dah skang aku sudah pencen jual tart sbb brg sme naik.jual mahal kang prg komplen sian lak.tak sampai ati.jd buat utk mkn sndiri je.eheh..

    ReplyDelete
  7. wahh..menarik n tertarik..confirm sedap! thn nie mak nk try buat almond london psl kalau beli mahal..hopefully bjaya..Nureen tgk ko nyer kuih nie dh x sabar2 nk buat jugak...kekeke:)

    ReplyDelete
  8. ina !!!!!!!!!!!!!!!! buttercup 2.50 hinggit je??? biar betul...sini 4.90 seketul...yg 250 g tu

    ReplyDelete
  9. aku cilok resepi tu nok... kot dtg aura kerajinan nanti aku buat...hehehee

    ReplyDelete
  10. rajin bebenor la ko ni...terlampau...nnt raya nak dtg makan...

    ReplyDelete
  11. rajinye.. ahad lepas tolong ibu ana buat kueh tart juga. tapi bukan tart gulung. tart yg yg pesan dolu2. sonang. hehehe

    ReplyDelete
  12. la acuan ko tu bole wat tat rupenye ko tau aku wat tat pakai acuan yg semperit tu sakit tangan nak menekan ko..4bj butter lak tu aku wat lembik tangan hahaaa

    ReplyDelete
  13. nmpk mnyelerakan...tp nk ckp gak gelang tu sama la ngn kita cik kaki....huhuhhuhuhu

    ReplyDelete
  14. ina weh....smlm jek ako buat 3 jenis biskut....mmg berbaloi weh...berbalang² la dpt...siap leh agih² tuk metua, ngan mak sendri....kalo beli kt lua dpt 50 biji kn...kalo buat dpt berbiji²...tuh bezanya...buat la biskut lain lak....kate nk buat almond london...ako da buat da smlm...

    ReplyDelete